Kullavik-bedrifter vil sette fart på hydrogen »Norra Halland – Den største avisen i Kungsbacka

Av Christina Forlin

Christoffer Löfström fra Kullavik skal sørge for at hydrogenfyllestasjoner i Sverige multipliseres. Senest mottok selskapet han leder 354 millioner dollar fra det svenske Naturvårdsverket.

Christoffer Löfström står bak byggingen av den nye hydrogeninfrastrukturen. Foto: Christina Forlin

Det er et gigantisk skritt for hydrogen som Christoffer Löfström planlegger. I fire år har han jobbet med mulighetene for å skaffe en infrastruktur rundt hydrogen, og nå skal han gjøre det til en realitet.
For det første tror han hydrogen vil være et alternativ til kommersiell lastebiltrafikk, og de 24 hydrogenanleggene som skal bygges om fire år vil bli spredt utover Sverige.
?? Ja, de vil ligge langs hovedveier, mest på Rasta-stasjoner, sier han.
I begynnelsen av desember ble det klart at det svenske Naturvårdsverket vil bidra med 354 millioner under Klimatklivet til REH2-selskapet, ledet av Christoffer Löfström.
?? Jeg søkte og det var tydeligvis veldig gøy at det nå ser ut til at det kan bli en realitet.
Selskapet er ungt og ble dannet i 2020. Investeringsselskapet Qarlbo har investert 161 millioner og vil være langsiktig garantist for prosjektet. Rasta vil etter hvert også bli partner.
Med i planleggingen er også Martina Wettin, Hans-Olof Nilsson og Pontus Lundgren, medgründere av datterselskapet Nilsson Energi, som har erfaring fra en av få tilgjengelige hydrogenstasjoner, Mariestad.

Hovedsakelig for lastebiler

Christoffer Löfström ser først og fremst på hydrogen som et alternativ for tungtrafikken. For personbiler finnes det oppladbare batterier, i lastebiler blir de derimot veldig tunge, noe som eliminerer noen av fordelene. I stedet plasseres brenselceller i lastebiler som omdanner hydrogen til elektrisitet.
Men er det lastebiler på veiene som går på hydrogen og kan fylle drivstoff?
?? Det er litt som kylling- og egg-spørsmålet, sier Christoffer Löfström.
?? Lastebilprodusenter, for eksempel Hyundai, produserer allerede hydrogenbiler, så håpet er selvfølgelig at antallet vil øke i Sverige når det nå er kjent at hydrogengassinfrastrukturen er under utvikling.

Nesten ingen karbondioksid

Christoffer Löfström ser et stort potensial i å investere i grønn hydrogengass.
Ifølge det svenske Naturvårdsverket er fornybart hydrogen nesten helt fritt for klimagassutslipp og de nye anleggene vil redusere årlige karbondioksidutslipp i Sverige med 21.000 tonn.
?? Det er rent og null karbon hvis grønn strøm brukes i produksjonen. Og det skal vi selvfølgelig, og det er unikt i denne sammenhengen at det bygges et helt nettverk av grønt hydrogen.
Han ser at kombinasjonen av hydrogen, sol og vind kan bli vellykket.
?? Ulempene med sol- og vindenergi er at de ikke alltid produserer strøm når man trenger det som mest og dette fører til at man må installere mer produksjonskapasitet enn om man hadde en enhetlig og forutsigbar strømproduksjon. Dette fører igjen til overskudd av elektrisitet når produksjonen overstiger etterspørselen. Det ville være optimalt å bruke den energien og lagre den i hydrogen.

Lokalt produsert

Neste oppgave for Christoffer Löfström er å sette opp organisasjonen med en struktur. Og nå venter på anskaffelse av alt ?? fra utgraving til elektrolyse.
?? Det er flott å engasjere seg og sette standarden i markedet, sier Christoffer Löfström.
Hydrogen vil bli produsert lokalt på alle stasjoner ved elektrolyse.
Vann og energi blir til hydrogen og oksygen. Hydrogengassen blir deretter komprimert og lagret.
Oksygen slippes ut i luften, men det kan også selges for eksempel til lokale grønnsaks- eller fiskevekster eller til andre områder som bruker oksygen i dag.

Eksisterende hydrogenstasjoner
Det er i dag fem hydrogenstasjoner i Sverige (Gøteborg, Mariestad, Arlanda, Sandviken og Umeå), noen flere i Danmark og Norge. De ledende landene er Japan, Sør-Korea, Tyskland og delstaten California.
Biler fylles med fem-sju kilo hydrogen.
0,1 kg trengs for en mil, så rekkevidden er mellom 50 og 70 mil.

Hydrogenstasjoner vil havne i følgende fylker:
Skåne
Västra Götaland
Jönköping
Kronoberg
Kalmar, Värmland, Östergötland, Västmanland, Örebro, Södermanland, Gävleborg, Norrbotte
Nærmeste stasjon til Kungsbacka er Rasta Halllandsåsen.
Ifølge Teknikens Värld investerer også danske Everfuel i å utvide hydrogennettverket i Sverige og vil ha etablert 15 nye hydrogenstasjoner innen utgangen av 2023.

Klima forandringer
Klimaendringer er en støtte til investeringer som reduserer utslipp av karbondioksid og andre klimagasser. Investerte midler skal gi størst mulig reduksjon i utslipp per investert krone. De mest positive effektene av Klimatklivet er spredning av nye teknologier, markedsintroduksjon, sysselsetting, bedre helse og positiv innvirkning på flere miljømål enn klimamål.
Kilde: Svenska Naturvårdsverket

Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.