«Vi trenger en ladegenerator for å unngå kaoset av elbiler»






© bil motor og sport


Å stole på de kommersielle kreftene fungerer ikke. Kraftig politisk kontroll er nødvendig for å unngå kaoset med elbiler. Legg til en ladegenerator!

Denne teksten er en kronikk, innholdet er skribentens mening.

Til tross for at kampanjen går tom for ladepunkter det er ikke her det store problemet ligger. Salget av elbiler øker eksplosivt: Antall elbiler øker raskere enn Miljøpartiet De Grønne turte å håpe da de nylig satt i regjering. Dette har skapt problemer med mangelen på penger i klimabonusfondet, men et mye større problem er at elbiler trenger et sted å lade.

Offentlige ladestasjoner er en flaskehals og derfor må flest mulig kunne lade opp hjemme. Ladestasjoner skal i hovedsak brukes av de som reiser lange avstander og trenger å lade mens de kjører.

På dette tidspunktet har mange på landsbygda det bedre enn de som bor i byer. Har du egen bolig kan du få tilskudd til montering av ladeboks, og ingen kan hindre deg i å sette opp boksen. Selv installerte jeg en i huset mitt i Tornedalen, men ifølge elektrikeren var jeg ganske alene om det.

For at dette skal skje effektivt, trengs et generelt kontor som er klar til å kjempe mot byråkratene …

Et av de mest avgjørende punktene å drive elektrifisering er å lette opplading hjemme. På dette tidspunktet er det mange hindringer som må fjernes, og for at dette skal skje effektivt, trenger du en ansvarlig general som er klar til å kjempe mot byråkratene.

Under arrangementet Stora Mobilitetsgalan som ble arrangert av Dagens Industri fikk jeg høre at Norge har en lov som gjør at en huseier- eller leietakerforening ikke kan hindre noen i å installere en ladeboks dersom de står for kostnaden. Hadde vi hatt en slik lov hadde jeg fått ladeboks fire år tidligere og min særbo hadde sluppet å høre «vi skal ikke drive elbilservicestasjon» i deres leieboerforening.

Det er stor treghet med foreningene av eiere og leietakere. Jeg får inntrykk av at mange brf-kort ikke forstår at ladebokser er en naturlig konvertering, slik som strøm, telefon, kabel-tv og fiber. Og vertskapet ser ut til å kaste bort tiden på å vente på et statlig initiativ. Fra deres synspunkt er etterspørselen fortsatt for lav.

På ladegeneratorens gjøremålsliste sier også det omskrive loven slik at det ikke er unødvendig komplisert å kunne installere ladestasjoner i en fellesforening.

Det er ikke vanskelig å finne flere oppgaver til den ansvarlige generalen. Hva med å tvinge alle bensinstasjoner til å tilby strøm også? E85 er ikke like populær i dag. Du kan begynne å tvinge bensinstasjoner som har det høyeste drivstoffsalget, slik at de minste ikke blir fullstendig eliminert fra kravet.

Generalen må også bringe orden på det jævla som alle topp-up-selskaper opprettet med alle de forskjellige klumpete betalingsløsningene. Det skal være like enkelt å laste som det er å fylle drivstoff. Og hvordan kan ladeprisene tillates å variere med flere hundre prosent? Det er ågerlover, for eksempel når det gjelder utleie og drosjeturer.

Hva mener du må gjøres for å legge til rette for elektrifisering?

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.