Tøffere tak på el-scootere – Oslo i forkant av nattforbudet

Det ble tatt et nytt vedtak i Oslo tirsdag, der elektriske sparkesykler skal stenges mellom klokken 23 og 05. Ifølge leger ved Oslo universitetssykehus kan nattlåsen forhindre mellom 300 og 400 skader i løpet av sommeren.

Oslo er den europeiske byen med flest elektriske scootere per innbygger. Bare de siste tre månedene har tallet ifølge kommunestatistikken økt med 24 % til vel 25.700.

Christina Moe Gjerde, landssjef i el-scooterselskapet Voi i Norge, sier nyheten var en stygg overraskelse.

– Det største problemet er at det vil føre til mange flere aktører, vi kan ende opp med 20 ulike selskaper som kunne hatt 200 el-scootere med hver sin app, sier Christina Moe Gjerde til NRK.

Truet forbud i Paris

I Danmark ble det tidligere besluttet å slutte å leie elektriske scootere på gater og fortau over store deler av København. Og i Paris truer folk med å forby elektriske scootere hvis utleiefirmaer ikke innfører støt og andre regulatoriske restriksjoner. Bakgrunnen er en smitteulykke som kostet en 32 år gammel italiener livet i tillegg til uorden kjøretøyene forårsaker.

«Enten blir situasjonen betraktelig bedre og elektriske scootere flyttes på et offentlig sted uten å skape problemer, spesielt for fotgjengere, eller så må vi tenke på å eliminere dem permanent», sa varaordfører David Belliard i slutten av juni.

Vanlig aldersgrense i andre land

Ifølge en rapport fra European Road Safety Institute er reglene i Sverige mer slappe enn i mange andre europeiske land.

En samling fra Transportstyrelsen viser at en rekke land for eksempel har promille, i blant annet Spania og Danmark er det en promillegrense på 0,5.

Spørsmålet om hvilke regler som gjelder for elsykler i Sverige har vært komplisert. Det svenske transportbyrået fikk i oppdrag av regjeringen å granske regelverket. I sin rapport, presentert tidligere i år, konkluderte de blant annet med at det bør innføres forbud mot elektriske scootere på fortauet.

I Sverige klassifiseres den elektriske scooteren nå som sykkel dersom den ikke overstiger 20 kilometer i timen. Dette innebærer blant annet hjelmplikt for alle under 15 år og at el-scooteren ikke må kjøres fortere enn i gangtempo på fortau.

Danny Simonds

"Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.