Tesla reagerer og tempererer saken

I et møte med norske myndighetspersoner nevnte Tesla eksplisitt at Supercharger-nettverket vil være åpent for andre bilprodusenter innen september 2022.

Oppdatering av artikkelen 25.06.2021, klokken 12:20:

Foran artikkelen av Electrek, ga Tesla ut en offisiell uttalelse for å kvalifisere informasjonen som er publisert: » Vestland Fylkeskommunes initiativ oppfordrer til utvidelse av offentlig hurtiglading, som gjør at flere kan kjøre elbil. Tesla planlegger å bygge 30 nye V3-kompressorer i Norge i 2021. Vi utforsker og tester alle muligheter for å legge til nye stasjoner i vårt private nettverk. Vår forespørsel til Vestland Fylkeskommune om en enkelt ny lokalisering er en del av denne prosessen. Vi kommenterer ikke vår ekspansjonsstrategi og potensielle samarbeid med andre selskaper.«.

Her prøver Tesla å roe ned iveren og tryller » et nytt sted»Eventuelt interessert i et offentlig tilbud. Det vil derfor være forhastet å generalisere informasjonselementene av Electrek, som bør mottas med forsiktighet inntil Tesla offisielt bekrefter nyheten.

Originalartikkel datert 25.06.2021, publisert kl. 10:00:

En liten revolusjon er sakte men sikkert i gang innen elbilfeltet. Så langt er Tesla Superchargers-nettverket kun reservert for elektriske modeller av det amerikanske merket. Bare kundene har derfor tilgang til den, blant de 25 000 Superchargers som sendes på 2700 stasjoner rundt om i verden.

I dag har Tesla et av de tetteste nettverkene, om ikke nettverket, i verden, nesten ti år etter installasjonen av sin første Supercharger. Det finnes andre løsninger i Europa og USA, som Ionity eller Electrify America, uten å nå Teslas ankel.

Diskusjoner i forskjellige land

De siste årene, og enda mer de siste ukene, har hypotesen om at Tesla åpner nettverket sitt for andre elbilprodusenter hatt en tendens til å materialisere seg. Diskusjoner med noen tyske politikere har for eksempel satt saken på bordet igjen, uten at det kaliforniske selskapet offisielt har uttalt seg om saken.

Tesla

Kilde: Austin Ramsey via Unsplash

Nå forsterker diskusjoner med norske myndigheter denne ideen ytterligere. Tesla har faktisk nevnt en dato for å åpne for alle sine Superchargers. Eksklusiviteten til denne informasjonen går tilbake til det spesialiserte og anerkjente nettstedet.Electrek, som fikk tilgang til en rapport om utveksling mellom Tesla og myndighetspersoner.

Kort sagt: Selskapet ledet av Elon Musk ville være klar til å ta steget fra september 2022, i bytte mot noen fordeler – vi kjenner ikke deres natur – gitt til Tesla. Produsenten ønsker å få disse fordelene for fem stasjoner. Forutsatt at de er tilgjengelige for publikum.

Flere spørsmål dukker opp

Det dukker selvsagt opp flere spørsmål. Vil åpningen av Tesla-nettverket i første omgang bare påvirke Norge? Det kan godt være at den amerikanske gruppen vil ta seg tid til å teste denne nye formelen, åh så overveldende for ham, i bare ett land til å begynne med.

Tesla Supercharger

To Tesla-kompressorer // Kilde: Chad Russell på Pexels

Kostnadsproblemet er også tydelig. I dag er Superchargers et godt salgsargument for å tiltrekke seg nye kunder. Et kommersielt tema som da ville gått opp i røyk om det var åpent for allmennheten. Vi kan derfor med rette spørre oss om det ikke vil bli lagt til grunn en strengere pris for andre sjåfører.

Tross alt gir Ionity – et konsortium av selskaper dannet av BMW, Mercedes, Ford, Audi, Porsche og Hyundai – fortrinnspriser hvis du kjører en bil som tilhører et av de nevnte merkene. For andre er lappen saltere. Tesla kunne derfor hente inspirasjon fra dette systemet for å opprettholde en viss kommersiell interesse spesifikk for nettverket.

Fremtidige inntekter øker

Ved å tilby sine ladestasjoner til alle, ville Tesla samtidig generere mer inntekter … som de deretter kunne bruke til å utvide nettverket. Selskapet over Atlanteren ville også ta et stort skritt fremover i det det ble skapt for: demokratisering av elbiler.

Til slutt, som nevntElectrek, Superladere bruker Combo (eller CCS)-standarden, som ikke er noe mer enn den europeiske standarden for hurtiglading. Rent teknisk vil Tesla derfor ikke ha noen problemer med å ønske andre elbiler velkommen til sine Superchargers.

Denne lille revolusjonen ser imidlertid ut til gradvis å vinne terreng. Dette er første gang en kalender har blitt nevnt av Tesla, som virker mer enn bestemt på å åpne opp for allmennheten.

Tesla Model 3: resultatene etter 2 års bruk og 70 000 tilbakelagte km

Tesla har tilbudt sin Model 3 i over to år i Europa. I dag er mange interessert i det, hva synes de første brukerne? Hvordan eldes bilen? Hvor mye koster det å bruke? Vi…
å vite mer

Logo

For å følge oss inviterer vi deg til last ned appen vår for Android og iOS. Du vil kunne lese artiklene våre, filene og se våre nyeste YouTube-videoer.

Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.