Økt styrke som en del av Frida Karlssons jakt på Therese Johaug

Dette er spennende dager for Frida Karlsson. Han fikk en fin start på sesongen da han vant begge konkurransene i den svenske premieren i Gällivare sist helg.

I Norges Beitostølen feide 14-dobbelt VM-gull Therese Johaug banen med konkurrenter samtidig.

I verdenscuppremieren i Ruka, Finland denne helgen, nærmer det seg en første melding om Frida Karlsson.

Den første vinterduellen mellom den 22 år gamle svenske stjernen tidlig i karrieren og den 33 år gamle norske herskeren som dominerte sporten i mange år gir en indikasjon på om styrkeforholdet mellom dem har endret seg foran OL i Beijing i Februar.

– Jeg er veldig ung og forventer å vokse i hver sesong. Og jeg har fått svar som jeg har utviklet igjen i år. Jeg vet dette fordi vi følger opp med det ultimate innen båndtesting – standardisert testing slik at du ikke kan jukse, sa Frida Karlsson, selv før racingsesongen starter.

Jeg intervjuet henne på skistadion i Gällivare en kald kveld før forrige ukes premiere. Skiløperne vekslet mellom oss journalister spredt over målstreken. Det føltes så tydelig at Frida Karlsson allerede visste at hun hadde tatt et nytt steg i utviklingen.

– Jeg har blitt mer bevisst på hvilke muskler jeg bør finne på å bruke for å gå fort. Med det fikk jeg jobbe med fart på en annen måte, sa hun.

Frida Karlsson beskrev det som hennes fokus på å få en mer stabil kropp, styrke hele overkroppen, få styrketrening og skigåing til å gå hånd i hånd, og lære å aktivere de riktige muskelgruppene.

Det hørtes bra ut – og resultatene i konkurransene forsterket inntrykket – selv om budskapet var litt kryptisk og det ikke var nok tid til oppfølgingsspørsmål.

«Jeg har blitt mer bevisst på hvilke muskler jeg bør finne å bruke for å gå fort,» sier Frida Karlsson.

Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån

Hva vil det si å finne nye muskler i en kropp?

Stefan Thomson, trener for kvinnelandslaget, forklarer det slik:

– Du ser etter en optimal posisjon innen teknologi. Noen ganger kan du se tekniske mangler, men uansett hvor hardt du jobber og snakker om dem, har du som skiløper kanskje ikke forutsetninger for det. Så prøver du å få det til å gå hånd i hånd. Du går på treningssenteret og jobber der isolert slik at du kan overføre ham på ski.

Skiløpere og ledere identifiserer med andre ord ønsket posisjon på banen og jobber seg deretter tilbake til destinasjonen.

Det viktige er å få muskelgruppene til å jobbe sammen og aktivere dem til rett tid, forklarer Stefan Thomson.

– Det sies ofte at ski er en sport for hele kroppen, hele kjeden skal fungere sammen, fra foten til skulderen. Og det er setet og hoftene som er motoren, sier han.

I mars 2020 fikk Frida Karlsson en viktig beskjed da hun gikk forbi Therese Johaug og vant tremila i Holmenkollen. Siden vet han at han kan slå nordmannen i opprøret. I år fokuserte hun en del av treningen på å kunne holde følge med Johaug i konkurranser og derfor trente hun mye på stigningene.

I jakten på nøklene for å komme nærmere den norske skiherskeren Therese Johaug, trente Frida Karlsson mye oppover.

I jakten på nøklene for å komme nærmere den norske skiherskeren Therese Johaug, trente Frida Karlsson mye oppover.

Foto: Fredrik Sandberg / TT

Men akkurat som verdenseliten togene, norske og svenske, er ikke tydelige bortsett fra en indre sirkel.

– De elementære delene er nok ganske like, men vi vet absolutt ikke i detalj hvordan Therese Johaug trener. Hold disse tingene for deg selv. Dessuten utbasunerer vi ikke alt – det er litt av sjarmen, sier Stefan Thomson.

Det som ikke er noen hemmelighet er at Frida Karlsson hadde en stort sett feilfri pre-season. Han unngikk de mindre plagene han hadde hatt tidligere og fikk kontinuitet i treningen.

Han så et mønster av tilbakevendende skader og fant ut at det meste skyldtes føttene hans. Etter å ha gjort fotøvelser klarte han å trene mer denne preseason uten å bli sliten.

Frida Karlsson ble tidligere tvunget til å ta en pause fra konkurransen etter sviktende helsesjekker. Men nå, som andre på landslaget, bruker han både medisinske tester og egen vurdering for å måle helsen.

– Estimer på visse områder hvordan du føler deg når du våkner hver morgen. Det handler om søvnkvaliteten, om du føler deg sliten, om du har smerter og hvordan du har det psykisk. Så få nøye tilsyn, slik at du er på rett side av streken i alt du gjør, sier Stefan Thomson, om den daglige rutinen som har utviklet seg siden starten av treningsåret.

Damelandslagstrener Stefan Thomson i samtale med Moa Lundgren under den svenske premieren i Gällivare.

Damelandslagstrener Stefan Thomson i samtale med Moa Lundgren under den svenske premieren i Gällivare.

Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån

Joakim Abrahamsson, tidligere kaptein på det svenske landslaget, i dag sportslig leder i Piteå Elite hvor blant andre Ebba Andersson konkurrerer, understreker hvordan skisporten har endret seg.

– Gå raskere i bakkene, materialene tåler større krefter og massestarter har endret forholdene. Både Ebba Andersson og Frida Karlsson satser på fester der vi for ti år siden ikke drømte om at skiløpere skulle satse. Det har med både metoder og opplæringsmateriell å gjøre.

Legg vekt på hva som kanskje er den viktigste oppgaven til en skiinstruktør:

– Dette er individer som er ekstremt drevne av å ville prestere og ta medaljer. Noen ganger går de seg vill i den iveren. Bekymringen for ledere er ikke å komme videre. Imidlertid for å støtte og dempe. Som trener er det som å ha et egg under gasspedalen. Den akselererer jevnt og bremser passende, sier Joakim Abrahamsson.

Danny Simonds

"Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.