Norge vil gi opp forbrenningsbiler raskere enn annonsert

En gang på presentasjonen hørte vi fra en nordmann at i dag kjøper faktisk alle el- og hybridbiler der, men hvis regjeringen bestemmer seg for å gi fortrinnsvilkår for diesel, så … vil de begynne å kjøpe diesel. Visst kan man ikke generalisere, men denne samtalen viser godt at nordmenns bilsmak er mer formet av systemet med skatter, godtgjørelser og privilegier enn av faktisk oppmerksomhet på miljøet, selv om dette absolutt ikke er meningsløst, som i alle Skandinavia.

I flere år har kjøp av elbiler i Norge foregått på svært gunstige vilkår. Og det er ikke engang snakk om store rabatter, men om lavere skatter som staten krever inn fra de motoriserte innbyggerne i dette landet. I Norge er bilene mye dyrere enn i andre europeiske land, fordi prisen er knyttet til høye avgifter. Innbyggerne i fjordenes land betaler blant annet høye skatter på kjøp og eierskap av biler, bompenger og CO2-avgift. Alt dette gjør prisen på selve bilen, fastsatt av forhandleren, til en av komponentene i sluttprisen.

Den viser også inntektsbeløpet til budsjettet. Fra 2007 til 2019 falt innkrevde bilavgifter fra 72 milliarder kroner til nærmere 47 milliarder kroner. Statistikk viser at det skjedde en kraftig nedgang allerede i 2012.

En stund har kjøp av elbil i Norge betydd betydelige avgiftslette, noe som har ført til en situasjon hvor «elektrisk» koster det samme eller enda mindre enn forbrenningsbiler. I tillegg kunne innbyggere i norske byer nyte godt av flere tilleggsprivilegier, som å kjøre i bussfelt og gratis parkering i byer. Slike insentiver har ført til en rask boom i nullutslippsbiler, som har endret seg til en stadig sterkere trend.

Norge har nylig blitt det første landet hvor salget av elektriske kjøretøy har overgått salget av forbrenningsbiler. De siste dataene fra 2021, levert av Opplysningsrådet for veitrafikken, viser at klassiske «dieselbiler» kun utgjorde 5 % av det totale antallet biler. (!) generelt nybilsalg. Resten er elektriske og plug-in hybridbiler. Dette viser at du ikke trenger myndighetsvedtak for å gjennomføre salget av forbrenningsmotorbiler. Markedet har vist at forhandlere sannsynligvis vil trekke dem fra tilbudet på grunn av mangel på kjøpere.

Foreløpig inkluderer de 10 bestselgende bilene i Norge kun el- og hybridbiler, med Tesla Model 3 i spissen.

Merke Mal Drive type
Tesla Modell 3 Elektrisk
Toyota RAV4 Prime Hybryda plug-in
Volkswagen ID.4 Elektrisk
Volvo XC40 Elektrisk
Ford Mustang Mach-mi Elektrisk
Audi e-tron Elektrisk
Mercedes-Benz EQC Elektrisk
Nissan Blad Elektrisk
Skoda Enyaq Elektrisk
Nordstjernen 2 Elektrisk

Danny Simonds

"Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.