Matchmakeren for hunder – nå får han penger til å bli voksen

Frøene til ideen ble sådd da Dogdaters administrerende direktør Nanna Helsensammen med de fire andre medgründerne hadde han ikke et forum hvor han kunne finne venner til hundene sine.

«Jeg hadde nettopp fått en hund, og jeg følte meg veldig fortapt. Jeg ville bare komme i kontakt med andre hundeeiere, sier Nanna Helsén, som tidligere har jobbet som leder for Hygglo utleietjeneste og medieselskap Tidningskungen.

Dogdater ble i hemmelighet lansert i høst og er en blanding av Tinder og Facebook. Appen nærmer seg nå 6500 brukere og mottar i gjennomsnitt 50 nye hunder per dag uten at det er kjøpt markedsføring.

Dogdater har store likheter med datingappen Tinder, selv om du ikke sveiper til høyre for å komme i kontakt. Rosinene til Tinder-kaken ble imidlertid høstet på en slik måte at hunder kan finne lekekamerater i nærheten ved hjelp av GPS. Det er også mulig å søke etter profilen eksternt og mellom løpene. For eksempel hvis du planlegger å reise til Gotland i sommer og ønsker å finne dalmatiske venner til dalmatineren din. På «hundegården» kan du spørre om noen har lyst til å gå en tur. Funksjonene som lanseres er sterkt basert på tilbakemeldinger fra brukere.

I en første finansieringsrunde samlet Dogdater inn startkapital på SEK 1,5 millioner fra to forretningsengler: Arne Engvall Og Thomas Silbersky. Arne Engvall jobbet tidligere i verdipapirforetak og var partner i revisjonsfirmaet PwC. Thomas Silbersky, som i tillegg til å være sønn av den kjente advokaten Leif Silberskys, også har erfaring som midlertidig administrerende direktør i SJ i Norge på merittlisten.

«De er veldig aktive investorer, de er involvert i strategien og de synes prosjektet er morsomt. For å kunne akselerere, vil vi hente inn mer penger fra eksterne investorer etter sommeren.»

I dag er det totalt ni personer som jobber i teamet, hvorav fire er aktivt i arbeid. West Art Communication er ansvarlig for utviklingen av appene.

Hvordan tjener du penger?
«Så ble det bare oppmerksom på det. Vi har et samarbeid med dyreforsikringsselskapet Lassie, så hvis folk melder seg på gjennom oss, tjener vi en krone.»

I fremtiden ønsker Dogdater imidlertid å lansere en premiummodell.

«Vi vil alltid ha en gratisversjon der vi samler inn reklame. Vi har fått mange tilbud fra bedrifter som ønsker å annonsere, men vi har aktivt valgt å vente til vi har en god nok versjon av appen. Vi slipper en premiumversjon som vil koste penger og vil også planlegge nettkurs når tiden er inne. «

Internasjonale ambisjoner finnes.

«Appen er designet for å brukes over hele verden og samtidig oversettes direkte til lokale språk. Vi har allerede brukere i Spania og Belgia. I USA, for eksempel, er menneskeliggjøringen av hunder ekstremt bred. I handel med mat, dyrefôr er den femte største varen. Dette er drømmen om å være der.»

Hvilke utfordringer ser du med prosjektet ditt?
«Utfordringen er fremfor alt å øke antall brukere og at vi må fortsette å vokse. Appen er basert på en nettoeffekt, men jeg ser egentlig ikke på det som et problem med tanke på responsen og tilbakemeldingene vi har fått så langt, sier Nanna Helsén.

Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *