Gamle biler sendes fra Norge, selges til en høyere pris i Nigeria

For syv år siden avslørte Mission Review organisert svartebørshandel med biler. Privatpersoner kjøpte mengder av gamle kjøretøy og sendte dem til afrikanske land hvor de ble solgt til en mye høyere pris. En ulovlig eksport av tusenvis av biler som ble solgt for millioner av kroner.

Nå kan Norges NRK snakke om et lignende system. I en gate i Lagos i Nigeria står det flere gamle minibusser, med navnet på et norsk firma påtrykt: Tak og metallplater. Det har en forklaring. Det norske selskapet har solgt syv av sine biler.

Kjøperne kom fra Ungarn, men bilene ble aldri omregistrert til de nye eierne.

– Når folk ikke registrerer eierskiftet og ikke gjør det de skal, mistenker jeg at det er ugler i myra, sier Tone Skofteby i Tak- og platearbeid.

Selges for nesten fem ganger mer

Bilene ble solgt i Norge for mellom 8.000 og 15.000 kroner. NRK finner nå mange i Lagos, Nigeria. Her er prisen høyere: en av bilene selges for 55.000 kroner.

En minibuss, ikke eid av Tak- og plateverk, ble solgt for 10.000 kroner i Norge, men i Lagos selges den for nesten fem ganger så mye: 48.000 kroner.

NRK tok kontakt med flere bileiere som fulgte fra Norge til Afrika. En av dem eide ifølge Biltilsynet 194 biler. Han ønsker ikke å bli intervjuet, men sier at han bare eksporterte noen få biler for å hjelpe venner. Han nekter for å tjene mye penger på det.

En annen person sier at de bare sendte et par biler som tjenester til venner.

«Da vil noen få et problem»

De siste ti årene har 14.000 biler blitt fraktet fra Norge til Nigeria. Norges tollvesen har ansvaret for å sjekke biler som forlater landet, men personalet sliter med å henge med, sier seksjonssjef Valborg Bishop. I fjor ble kun 47 kontrollert.

For at en bil skal forlate havnen må den være i brukbar stand.

– Enten er det godkjent etter EU-standarder og kan derfor sendes, eller så er det ikke, og da får noen et problem. Da trengs det tillatelse, sier Valborg Bishop.

Men hos Norsk Miljødirektoratet, ansvarlig for avfallshåndtering og eksport av bruktbiler, ser man ikke problemstillingen så tydelig.

– Vi vet at mange ikke-EU-godkjente kjøretøy kan repareres med enkle midler og garantert lang levetid. Vi må vurdere om det er mulig å reparere det og vurdere det som et produkt eller om det er skrot og avfall, sier Bjørn Bjørnstad, som jobber i tilsynet.

Tjenesten «Giftskrot til salgs» sendes onsdag 16. oktober. du kan se det på SVT Play eller 20.00 i SVT1.

Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *