Bedrifter mottar millioner av miljøpriser – de selger elbiler til Norge

SVT Plus forbrukerredaksjon anmeldt eksporten av elbiler som har fått statsstøtte for kjøring på svenske veier, men som i mange tilfeller i stedet havner i Norge.

Når redaksjonen ser nærmere på, viser det seg at enkelte selskaper har mottatt supergrønnbilpriser som ble eksportert rett etter kjøpet. Én av fem elbiler som eksporteres i år forlot landet i løpet av seks måneder, viser redaksjonens anmeldelse.

Eksportert allerede innen to uker

Et selskap som eksporterte flere biler kort tid etter å ha betalt supergrønnbilpremien er Rentandgo Kungsbacka AB. De mottok totalt 1,4 millioner SEK i 2018 for 35 elbiler som ble eksportert etter gjennomsnittlig 38 dager. De som var kortest i Sverige ble eksportert etter 13 dager.

– Grunnen til at vi solgte disse bilene i Norge var fordi vi plutselig fikk et parti med biler som ble bestilt til leie gjennom Rentandgo AB, men leieavtalen sviktet og vi sitter igjen med biler vi ikke hadde behov for, sier Christian Skaar til Rentandgo.

– Da var det ikke noe annet alternativ enn å selge dem. I dette tilfellet i Norge, da de kunne ha kjøpt alle bilene på en gang.

Bedrifter mottok millioner

Laxdalen Transport til Karlstad er et annet selskap som eksporterte biler kort tid etter å ha mottatt penger fra Super Green Car Award. De mottok 1,4 millioner SEK i 2018 for biler som hadde gjennomsnittlig 123 dager i Sverige.

Plussredaksjonen har vært i kontakt med Peter Höglund fra Laxdalen, som svarer at han ikke ønsker å la seg intervjue.

Miljøminister: «Ingen system er vanntett»

Det viser også anmeldelsen at nesten hver tiende av elbiler som selges i Sverige har blitt eksportert og at det er betalt i overkant av 60 millioner supergrønnbilpremier for disse bilene.

Det innrømmer miljøvernminister Karolina Skog (MP). at det er et problem, men han mener blant annet det nye systemet (bonus malus *) for belønning av elbiler som gjelder fra 1. juli 2018 vil rette opp denne «lekkasjen».

– Da vi designet bonus malus-systemet ble det jobbet for å redusere risikoen for lekkasjer, men så vidt jeg vet finnes det ikke noe som heter et helt vanntett system, sier Karolina Skog.

Se del 1 av Pluss «Missing Electric Cars»-anmeldelse – nå i SVT Play

Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *