Vest-Pommerns voivodskap: For 29 år siden sank fergen «Jan Heweliusz»

Fredag ​​er det 29 år siden Jan Heweliusz-fergen sank. Det var den største maritime katastrofen i etterkrigstiden til den polske handelsflåten.

På grunn av den nåværende epidemien vil det ikke være noen seremoniell appell til minne om ofrene for fergeulykken på den sentrale kirkegården i Szczecin.

«Men som hvert år ønsker vi å minnes de som døde i denne katastrofen, så vi oppfordrer alle til å legge ned kranser og tenne lys ved monumentet» Jan Heweliusz – vi husker «- sa Małgorzata Denkiewicz, direktør for» People of stiftelsen havet.

Som skikken var tidligere år, vil mannskapene på ferger som skal til Sverige kaste spesielle kroner på havaristedet.

For ofrene for fergeulykken «Jan Heweliusz» fredag ​​klokken 18 i kirken St. Giovanni Evangelista ved ul. Den Hellige Ånd i Szczecin vil det bli holdt en hellig messe.

Fergen «Jan Heweliusz» sank før daggry 14. januar 1993 nær den tyske øya Rügen. Det var den mest tragiske katastrofen i historien til polsk skipsfart – 55 mennesker døde – borgere av Polen, Østerrike, Ungarn, Tsjekkia, Sverige og Norge.

«Heweliusz» seilte natten mellom 13. og 14. januar 1993 fra Świnoujście til Ystad, Sverige. Tokten begynte med en forsinkelse, fordi akterdøren, det vil si luken som stengte det indre av vogndekket, tidligere var under reparasjon. Om bord var 64 personer: passasjerer og besetningsmedlemmer, 28 lastebiler og 10 jernbanevogner.

Tokten gikk normalt opp til ca. 03:30, da stormen på havet startet. Fergen reiste deretter langs kysten av Rügen. ca. tid. Klokken 04.00, da «Jan Heweliusz» passerte den nordvestlige spissen av øya, traff orkanen flanken hans med en styrke på 12 på Beaufort-skalaen. Kaptein Andrzej Ułasiewicz forsøkte å redde skipet ved å peke baugen mot bølgene, men uten hell. Klokken 4.30 beordret kapteinen – på grunn av den økende helningen til skipet – at det skulle forlates.

SOS-signal sendt. Den voksende listen og ugunstige værforhold hindret mannskapet i å senke livbåtene, men en redningsaksjon ble utført med deltagelse av tyske, danske og svenske helikoptre, samt «Nieborów» og «Kopernik» fergene «, den tyske redningen slepebåt» Arkona «og det polske skipet» Huragan «. Sju flåter ble skutt ut over vannet. ca. tid. Klokken 11 sank fergen. Kapteinen, styrmann Roger Janicki og tredje styrmann Janusz Lewandowski forble på kapteinens dekk til slutten.

55 mennesker ble drept: 35 passasjerer (inkludert to barn) og 20 besetningsmedlemmer. 39 lik ble funnet. Ni besetningsmedlemmer ble reddet.

Jernbane- og bilfergen «Jan Heweliusz» ble bygget i 1977 ved Trosvik verft i Norge. Før forliset hadde fergen nærmere 30 ulykker og i 1986 brøt det ut brann om bord. På tidspunktet for katastrofen var skipets eier Euroafrica, et datterselskap av Polish Ocean Lines. Senkingen av «Heweliusz» var den største katastrofen i historien til polsk navigasjon i fredstid.

Vraket ligger på ca 25 meters dyp.

Du ser etter et lager til leie. Se oppføringer på PropertyStock.pl

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.