31 elbilar i vintertest: Så påvirke kylan laddningen

Fra infriade forväntningar – til floppar og besvikelse. I ett stort vintertest framgår det at laddprestanda hos elbilar varierer stort. Men hvilken bil var best og hvilken svakhet oppvisade Tesla?






© TT


I elbilstider har räckvidd vært den store snackisen – hvor langt kommer man innen det er dags å finne en stolpe for oppladning av batteriet. Men når du ska ut på langresa så handler det ofte om å forsøke seg på en kort tid. Då er räckvidd bare halva ”problemet” – den andre er laddtid.

For har du en bil som tar sig 500 mil på laddning, men sen tar 13 timer på seg at ladd opp – då kan en tur Stockholm – Åre bli olidlig. Derfor er tid ved laddstolpen minst like intressant.

På senere tid har det hendt enormt mye. Nå ser vi flere alternativer som har en maksimal laddeffekt på langt over 200 kW.

Les ons: Nå har elbilsutmanaren Vinfast avslöjat priserna i Europa

Men hur presterar de i verkligheten… om verkligheten er nordisk vinter?

Det ville norske NAF head och sammen med tidningen Motor i Norge har man vintertestat 31 bilmodeller.

Resultatene er virkelig spridda skurar. Bäst var Audi E-tron GT tett følge av plattformssyskonettet Porsche Taycan. Laddning fra låga prosent opp til 80 prosent gikk på 20 minutter og kalt til maxeffekt på 257- respektive 271 kW. På tredje plass kom Tesla Model 3 SR som nådde 80 prosent på lite tørr 26 minutter. Gemensamt for alle på pallen er at de har teknikk for å forvarme batteripakken for hurtiglading.

Tog lang tid for Tesla Model Y

Men det var intet som klarade laddstoppet på under en halvtime. På forhand var förhoppningarna på de nye koreanska elbilarna höga. Hyundai Ioniq 5 samt Kia EV6 kan begge stoltsera med over 200 kW laddning (220- respektive 238 kW) og pålegger NAF: s sommartest. Men i den norske vinterkylan nåddes bare 145- respektive 154 kW. Skälet er bare avsaknaden av forvärmning av batteripakken.

Dock framgår det av testet som også Tesla Model Y tok lang tid på seg (39 minutter), noe som faktisk gjorde at det ble markert høyere maxeffekt – så var laddtiden kortare i flertallet bilar med lavere laddeffekt.

Les ons: Batteribytet gav Teslan nära dubbla räckvidden

NAF noterar også at Tesla var det merke som hadde en gjennomsnittlig laddeffekt i forhold til utlovad. Den amerikanske bilarnas gjennomsnittlige effekt under lasting er bare 37 prosent av maks.

Sämst sett i tid presterade dock Xpeng P7. Bilen som bare nå ska introdusere i Sverige kom inte opp i mer enn 65 kW max laddeffekt som innebar at stoppet for å komme opp i 80 prosent over en timme.

Så gick elbilstestet till

For lasting av biler i minst to timer og lasting starter når batteriprosenten er under nio prosent. BIlar som har teknikk for å varme batteriet innenfor hurtigopplading ved bruk av funksjonen. Alle biler laster på Ionity med unntak for Tesla som laster på Superchargers V3.

Fotnot: Det er vive diskrepans i hur urladdat batteriet var innan hurtigladningen startet. Det er forskjellige størrelser på batteriet selvklart, og det kan også være en Tesla-modell og en ekstremt mye lengre tid på 80 prosent enn for eksempel en Opel Mokka-e som har en mindre bakterier.

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *