Utvidelsen av Ostkustbanan krever god teknisk koordinering

AFRY er hovedkonsulent ansvarlig for planlegging når det svenske Trafikverket bygger ut Ostkustbanan mellom Dingersjö og Sundsvall. Å forske på ulike alternativer i tidlig fase og god teknisk koordinering er nøkkelfaktorer for å skape en god helhetsløsning.

Trafikverket bygger ut Ostkustbanan med 12,5 kilometer dobbeltspor mellom Dingersjö og Sundsvall for å øke kapasiteten og redusere reisetiden. Dette gir mulighet for økt passasjer- og godstrafikk, samtidig som det skapes bedre forbindelser med næringer langs strekningen. Utvidelsen skjer i to faser; først Kubikenborg-Sundsvall C og deretter Dingersjö-Kubikenborg. Samtidig utreder Trafikverket, på oppdrag fra regjeringen, vilkårene for en dobbeltsporet utvidelse på hele strekningen Gävle-Sundsvall.

Det svenske Trafikverket ansatte AFRY som hovedkonsulent for begge fasene. Oppdraget omfatter planlegging, jernbaneplaner, systemdokumenter og tillatelsesforvaltning. Første fase omfatter også produksjon av søknadsdokumenter, byggedokumenter, byggeplassoppfølging og rapportdokumenter. Totalt jobber rundt hundre AFRY-personer med disse prosjektene, som dekker praktisk talt alle teknologiområder.

– Så store og komplekse prosjekter krever mye god teknisk koordinering for å få til en god helhetsløsning. Vi arrangerer jevnlige tekniske koordineringsmøter både internt og med kunden for å optimalisere jernbanesystemet basert på alle tekniske områder. Teamarbeid i stedet for design av nedløpsrør, sier Peter Törnkvist, oppgaveleder i AFRY, og Marie Nilsson, teknisk koordinator i AFRY.

Hva er de største utfordringene?

– Nærhet til bygninger og omkringliggende miljøer. E4 går parallelt med jernbanen og på andre siden ligger rv 562. Det er mange faktorer som støynivå, geoteknikk, kulturhistoriske verdier mm. som vi må ta hensyn til. Et konkret eksempel er Skönsmon-kirken i Sundsvall, som ligger i nærheten av jernbanen. Der gjennomførte vi en grundig inventering for å få oversikt over byggets nåværende tilstand og gjorde samtidig endringer slik at kirken kan opprettholde sin virksomhet i byggeperioden.

– Kompleksiteten, å få alt til å passe sammen, er selvsagt en utfordring, men det er også det som gjør store prosjekter så spennende! Vi legger stor vekt på å finne en optimal trasé ut fra forholdene og skape et trygt og funksjonelt jernbanesystem.

Hvordan finne de beste løsningene i et så stort og komplekst prosjekt?

– Vi undersøker ulike alternativer i en tidlig fase og kommer med anbefalinger som Trafikverket kan ta stilling til. Det er en kontinuerlig optimaliseringsprosess som øker kvaliteten og reduserer kostnadene ved prosjektet. Dersom alle steiner ikke snus fra starten, er det en risiko for at det oppstår problemer og forsinkelser senere, spesielt i offentlige høringsprosesser hvor mange ulike behov skal dekkes.

bilde

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *