– Understreker viktigheten og behovet for at vi beveger oss fra en fossildrevet verden til en fossilfri verden. Det handler om å redusere utslipp på tvers av samfunnet og over hele verden, sier Lina Håkansdotter, leder for bærekraft i det svenske næringslivsforbundet.
Det Sverige, som er så lite og som svenske selskaper kan representere så mye, hvordan skal det forstås?
– Sverige er en stor eksportnasjon. Mange av selskapene du anmeldte har virksomhet i andre land, og produktene deres selges i andre markeder. Mange forbrukere og bedrifter bruker svenske bedriftsprodukter.
Tilsvarer over 800 millioner tonn karbondioksid. Dette er utslippsregningen per år * for 30 av de mest klimaskadelige svenske selskapene, ifølge Ekots undersøkelse, som er basert på årsrapporter, andre klimarapporter og intervjuer med eksperter og bedriftsrepresentanter.
I figuren for klimaavtrykket det inkluderer utslipp fra hele livssyklusen til produktene og tjenestene som bedrifter produserer. Til sammenligning er dette mer enn utslippene fra forbruket til 100 millioner EU-borgere. En årsak til størrelsen på utslippene er at Sverige har flere store eksportbedrifter i sektorer som har stor innvirkning på klimaet.
Selskapet som overgår Utslippsligaen er ifølge Ekots analyse produsenten av Volvo-lastebiler, men ettersom selskapet kun rapporterer en brøkdel av sine utslipp offentlig, er det ikke kjent nøyaktig hva tallet kommer fra. Volvos presseansvarlige, Claes Eliasson, sier følgende om selskapets utslipp:
– Dette gjør det enda viktigere å fortsette å lede omstillingen. Vi investerer betydelige ressurser i forskning og utvikling og dette er ikke noe vi vil bremse, sier Claes Eliasson.
Volvo fulgte etter i utslippsligaen til industriselskapet ABB, lastebilprodusenten Scania og hjemmeelektronikkselskapet Electrolux.
I flere sektorer er det såkalte indirekte utslipp som står for størstedelen av bedriftenes klimaavtrykk. For Volvo og deres konkurrent Scania utgjør utslippene fra bruken av kjøretøyene deres mer enn 95 prosent.
Selv om det handler om utslipp selskaper kontrollerer ikke direkte, de har et absolutt ansvar for å redusere dem, sier Andreas Follér, leder for bærekraft i Scania.
– Da har vi et stort ansvar. Vi er en av de største aktørene globalt. ved tungtransport. Så sammen med våre kunder og partnere kan vi sørge for at vi finner løsninger på denne enorme krisen vi er i, og det gjør vi selvfølgelig.
For andre sektorerI likhet med næringsmiddelindustrien kommer imidlertid de fleste utslippene fra produksjon av innkjøpte varer.
Og mens kundene velger hvilke varer de skal kjøpe, har butikkjedene selv et ansvar, sier Kerstin Lindvall, leder for bærekraft i Ica Group.
– Alt som i dag står i butikkhyllene av mat vil måtte ha et lavere klimaavtrykk. Men så handler det også om å hjelpe kundene med å bytte varer, gjøre disse atferdsendringene, så det blir mange tannhjul og spaker.
* For de fleste bedrifter er tallet 2020. Når et tall for 2020 mangler eller når bedriften selv har meldt at klimaavtrykket for 2019 er mer nøyaktig, brukes tallet for 2019.
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»