Større støtte til offentlige avsendere i nord – Nyheter (Ekot)

SR så på hvor det er gitt statlig støtte til elbilladere, nå på offentlige steder.

Mange kommuner har ikke fått statlig støtte til elbilladere i offentlige omgivelser i det hele tatt. En av dem er Eda i vestlige Värmland.

Samfunnsdirektør Jan-Erik Eriksson sier Eda kommune ikke har bedt om støtte fordi det er privat finansierte elbilladere i kommunen:

– I Charlottenberg har vi faktisk eksterne aktører som har ladestasjoner. Så vi er ganske gode med offentlige ladepunkter, som du må betale for å bruke. «)

Men når Eda kommune bytter ut sine kjøretøy, kan det også føre til flere ladepunkter, sier Jan-Erik Eriksson:

– Før neste kjøp av våre leiebiler vil vi selvsagt gå over fra fossilt drivstoff til el- eller hybridbiler. Så det blir viktig for oss å ha ladeplasser og søke om ledige tilskudd, sier Jan-Erik Eriksson, samfunnsbygningssjef for Eda Township.

Statsstøtte ladere av offentlige elbiler var ujevnt fordelt over hele landet, viser undersøkelsen utført av Ekot sammen med lokale kanaler. Vi undersøkte kun hvor hjelpemidlet ble utbetalt, det vil si at vi ikke undersøkte hvem som ba om hjelpen, eller om de ble avslått.

Fra 2015 til slutten av november 2021 delte staten ut 280 millioner svenske kroner til offentlige ladepunkter. De finnes blant annet langs landeveier, på parkeringsplasser eller på kjøpesentre, hvor de som trenger dem kan lade opp elbilene.

Mye av støtten til elbilladere som er tilgjengelig for alle, har gått til tynt befolkede fylker.

Denne fordelingen forklares delvis med at Trafikverket har investert sin del av støtten hovedsakelig i såkalte «white spots», altså steder med få ladepunkter.

Norrbotten er fylket som fikk mest i støtte per innbygger, mens Uppsala fylke fikk minst.

46 kommuner fikk ikke støtte til offentlige spalter.

I Sörmland er Vingåker den eneste kommunen som ikke har fått noe statlig tilskudd til utvidelse av offentlige ladestasjoner.

Det er ikke bra, sier Vingåkersbon Moniqa Larsson når hun går ut av en matbutikk i Vingåker sentrum.

– Jeg venter faktisk på at det skal bli flere ladestasjoner i ulike kommuner, sier Moniqa Larsson, og selskapet hennes Kristina er enig:

– Jeg synes det er ille, for vi får besøk fra andre, som kanskje har elbil og vil sove. Og det som finnes, er i butikkene. Og de stenger når butikkene stenger».

Erik Weber
eric.weber@sverigesradio.se

Manfred Nyberg
manfred.nyberg@sverigesradio.se

Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.