Sosialdemokratene sviktet togbetjentene – Arbetet

Stockholms pendeltogtrafikk er stor. 350 togbetjenter skal fases ut, ifølge en beslutning tatt av Stockholmspolitikere. Når denne utfasingen, som vil vare fra mars til september, nå iverksettes, følger ikke helt uventet kaos i pendeltogtrafikken.

Fagforeningen og ansatte i pendeltoget skriker høyt uten videre suksess. Hovedsjåførverneombudet har nå forsøkt å iverksette en såkalt beskyttelsesarrest i håp om å stoppe nedrustningen. Fagforeningene Seko og ST er svært kritiske.

Rasjonalisering har rammet kollektivtransporten hardt, og fordi den er subsidiert har den vært gjenstand for politisk konflikt mellom venstre- og høyrepartier. S i Stockholm lovet i forbindelse med valget i 2022 å ta tak i problemet. Da de nå tok kontroll over rådhuset sammen med Senterpartiet og Frp, ble løsningen en rask etterforskning.

Konklusjonen: Togverter er overflødige og kan fjernes.

Skyld på MTR

Posten i Regionalt samferdselsråd gikk til Anton Fendert i Miljøpartiet De Grønne. Han er fast på at hullkort er løgn; vedtakene som tas skal gjennomføres. Med henvisning til at det var god tid til å tilpasse seg («den første beslutningen ble tatt for to år siden»), avviser han kritikken.

Regional trafikkråd ser imidlertid ut til å bomme på poenget. Ansatte vil ikke ha endring, det er endring de motsetter seg. Det er nettopp konklusjonen om demontering av togvertene som funksjon som er hovedproblemet. Gjenoppretting er ikke et alternativ.

I stedet gir Fender skylden på MTR, selskapet som SL anskaffet pendeltogtrafikken med. Det er, ifølge ham, opp til MTR»sørge for at alle lokførere føler seg trygge«. MTR legger på sin side skylden på mangelen på nasjonale lokførere og det faktum at lokførere av ren desperasjon sykemeldte seg i protest. (Streik fungerer ikke når det er en tariffavtale…)

Personalløftet har blitt en etterforskning

Regional samferdselsråd lover at togbetjenter skal erstattes av verneombud. Oppgavene til disse sikkerhetsoffiserene vil være mer fleksible enn de til togbetjenter. Denne fleksibiliteten er selvsagt mer kostnadseffektiv, men den raske granskingen av det nye styret ble utarbeidet uten dialog med fagforeningene.

Fendert mener at slike samtaler kunne ha satt uavhengigheten i fare. De holdt dem derfor bevisst unna.

Det er en interessant tolkning av medbestemmelsesloven, mbl, som er til for å sikre at ansatte får riktig informasjon i tide og for å sikre nøyaktig medbestemmelse.

Kanskje spesielt konsulentoppdrag kan bli et smutthull i en skriftlig lov lenge før disse var unntaket snarere enn regelen, men dette er ikke noen «beste praksis».

Den sinte mobben brakte lyset bak seg

Tilliten til sosialdemokratene har derfor fått et hardt slag. Den tillitsvalgte som fant sted med løftet om å stoppe avviklingen og som genererte stemmer og engasjement er nesten glemt.

Det som står igjen er en sint pøbel med følelsen av at de har blitt ført bak lyset. Et løfte om lydhørhet har blitt en etterforskning. Snoopy, for å si det mildt.

Uavhengig av hvem som har rett, blir resultatet ensomt arbeid, redusert forberedelse og dermed mer trafikkfarlig og akkurat nå også sjeldnere avganger for befolkningen i Storstockholm.

I de kommende kontraktsforhandlingene kan Stockholmsstyret regne med ønsker om regulering av individuelt arbeid i tariffavtaler. Denne motparten er etter all sannsynlighet klar til å gå ut i streik for dette.

Tillit til S skadet

I et siste forsøk på å omgjøre vedtaket tok Venstre opp saken på nytt under gårsdagens kommisjonsmøte. Rådet ledet av S valgte sammen med de borgerlige å la demonteringen fortsette. Med tanke på flyvningen av togpasserer bransjen har opplevd, kan vi imidlertid stole på at vi ikke har sett eller hørt det siste om fremtiden til togbetjenter.

Forberedelse koster penger og mye lettere å bruke i opposisjon. For ledere er kutt eller effektiviseringer, som de ofte kalles, for hånden. Beskytterne gir seg ikke og neste stopp er Arbeidsmiljøetaten.

Denne beslutningen vil imidlertid koste den rødgrønne regjeringen i Stockholm dyrt og Socialdemokraterna setter deres gode forhold og troverdighet til den svenske fagbevegelsen i fare.

For et arbeiderparti er fallets høyde svimlende. Når de nå har valgt å gå den opptråkkede borgerlige veien, kan kampen om rimelige og grønne transporter være tapt for alltid. Og togmannskapsstemmer kan S si farvel.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *