Sjåførs egne ord etter avsporingen: «Han ser ikke bra ut» – Nyheter (Øko)

SE DRONE-FILMEN NEDERST I ARTIKKELEN.

«Jeg kom kjørende i 9942, usikker på eksakt hastighet, men skulle tro det var rundt den maksimalt tillatte hastigheten 60 km/t, når jeg hører hvordan lokomotivene begynner å gå jevnt og jeg forventer å få litt dytt fra vognene. Men i stedet det vil være nødbremsen og toget vil stoppe veldig brått».

Slik starter sjåføren skriftlig rapport om den høyprofilerte avsporingen nord for Gällivare for to uker siden, da 38 vogner lastet med malmpellets fra LKAB på vei til Narvik i Norge sporet av mellom Sikträsk og Lina älv.

Nye bilder og videoer Ekot så, tatt med droner kort tid etter avsporingen, viser ødeleggelsene ovenfra. Det hvite og lett snødekte landskapet strekker seg vidt og bredt i alle retninger. I midten av bildet – en svart strek som deler landskapet, er det den ene godsvognen etter den andre som står rett og ryddig på banen. Foran toget, nærmest de to lokomotivene, er restene av de 38 avsporede vognene komprimert til en haug som ikke er større enn 50 ganger 20 meter.

Havarikommisjonen Etterforsker Eva-Lotta Högberg, som var på stedet i en uke, beskriver avsporingen som svært kraftig og at smellet derfor vansiret vognene.

– Det var en skikkelig avsporing, må du si. Mange jernbanekjøretøyer som har blitt komprimert og til og med presset ned i bakken.

Presset ned i bakken?

– Ja nøyaktig. Siden de var presset sammen på et veldig kort underlag, var de også presset inn i vollen.

Etter å ha sett på hjulakslene, deler av skinnene og selve avsporingsstedet har Havarikommisjonen nå gått inn i neste fase. De har blant annet notert seg den registrerte hastigheten til lokomotivet under ferden, for å kunne vurdere om hastigheten kan være en medvirkende årsak til ulykken. De ber også om dokumentasjon på vedlikehold og rullebaneinspeksjoner og må gjennomgå dem.

– Det kan du for eksempel se hvis det på forhånd var indikasjoner på at det var et problem som kan ha bidratt til avsporingen.

Er det noe du kan si akkurat nå?

– Ikke for øyeblikket, vi ber om denne informasjonen.

Ekot leste sjåførens beskrivelse av hva som skjedde, en rapport skrevet dagen etter avsporingen. Etter at toget nødbremset, skjønte ikke føreren først at toget var sporet av. Det var tidlig på morgenen og det var mørkt – og først var det mistanke om at det var noe galt med bremsene:

«Så ser jeg ut sidevinduet fra førersetet og der ser jeg at en flystolpe ser ut til å lene seg mot vognene.»

Rask som det var og sørget for at strømmen på den delen var helt av, gikk sjåføren ut for å se på. Det hadde da begynt å klarne litt, heter det i rapporten.

«Jeg ringer fjernkontrollen og meddeler at den ikke ser bra ut. Jeg trengte ikke gå veldig langt for å se at jeg er sporet av.»

Havarietterforsker Eva-Lotta Högberg sier de foreløpig venter på alt de ba om å delta og tror det vil ta lang tid før etterforskningen er ferdig.

– Vårt overordnede mål er å være klare innen tolv måneder. Og det er her en så kompleks etterforskning vanligvis foregår også.

Danny Simonds

"Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *