SAS Crisis: Slik bør du tenke som forbruker

SAS sin aksje falt 25 % onsdag og fortsatte å falle torsdag før kursen tok seg opp i løpet av dagen. Onsdagens krasj kom etter at analytikere i den norske banken DNB skrev at det må en omorganisering til for at SAS skal unngå konkurs. Flyselskapet avduket nye ruter for sommeren torsdag. Neste uke, 22. februar, slippes flyselskapets rapport, hvor det avventes mer informasjon om hvordan flyselskapet ser på fremtiden.

Maja Lindstrand, reiseadvokat i det svenske konsumentverket, forklarer hvordan reisende kan tenke når de bestiller flybilletter med et usikkert selskap. Noen som ikke har bestilt flybillett ennå, men vurderer å gjøre det, kan vurdere å bruke kredittkortet sitt ved bestilling, sier han.

– Dersom kredittkortet ditt brukes til betaling er det beskyttelse gjennom forbrukerkredittloven, som betyr at du får pengene tilbake dersom virksomheten går konkurs, sier Maja Lindstrand.

Returnerer du alltid pengene dine?

– Det er en juridisk rettighet, så du får pengene tilbake gjennom banken din dersom du kjøper med kredittkort.

Maja Lindstrand, advokat i det svenske konsumentverket

Foto: Øyvind Lund

For en som allerede har bestilt flybillett, men ikke har brukt kredittkort, kan det være mer komplisert hvis selskapet for eksempel må gjennom en ombygging. Situasjonen må da avgjøres ut fra de rådende forhold.

– Dersom selskapet er aktivt, men har kansellert flyreiser, har forbrukeren rettigheter som trer i kraft. Du har rett til å bli ombooket og du har rett til å få pengene tilbake. Hvis selskapet gikk konkurs og du ikke rakk å få pengene dine, kan du gå til konkursboer. Det er ofte vanskelig for forbrukerne å få erstatning på denne måten, og havner ofte nederst på prioriteringslisten, sier Maja Lindstrand.

Hva gjelder kostnadene for hotell og aktiviteter på reisemålet ved kansellering av fly? Er det mulig å få pengene mine tilbake?

– Det kommer an på hvordan reisen bestilles. Dersom bestillingen gjøres som en pakkereise, hvor fly og hotell kjøpes samtidig og flyreisen må gjøres med SAS, kan du kontakte din pakkereisearrangør og se hva de tilbyr av alternativer.

Dersom fly, overnatting og andre aktiviteter bestilles separat, og derfor ikke som en pakkereise, må forbrukeren selv løse situasjonen.

– Noen ganger kan andre flyselskap tilby billige billetter, så du kommer deg forbi uansett, sier Maja Lindstrand.

Nils Åberg, Carlers advokat

Nils Åberg, Carlers advokat

Foto: Linus Meyer

Mens analytikere fra den norske banken DNB påpeker at ombygging er SAS sitt eneste alternativ for å unngå konkurs, bagatelliserer danske Sydbank-sjefanalytiker Jacob Pedersen risikoen. Flyselskapet har økonomiske problemer som må løses, men det er fortsatt penger i låvene, het det onsdag.

– Det trengs forbedringer, men etter mitt syn haster det ikke.

Både flyselskapene BRA og Norwegian den har gjennomgått rekonstruksjoner de siste årene. Nils Åberg, advokat i Carler advokatfirma, var en ombygging av ombyggingen av BRA, som startet i april 2020. Han forklarer hva som generelt kan skje under ombyggingen av et flyselskap:

– På den ene siden undersøker de hva som er forutsetningene for videreføring av flytrafikken og i hvilken grad. Regummiereren gjennomfører en dybdegående kommersiell analyse med selskapet, som blir mer kompleks dersom flere land er involvert.

Kostnader, forventede inntekter, driftskostnader, gjeld, finansiering: i startfasen gjennomføres en fullstendig screening av selskapet.

– Generelt i bedriftsrestrukturering ønsker man å opprettholde en sunn kjerne og foredle den. Aksjer som ikke er lønnsomme som du ønsker å fase ut eller selge. Dette gjelder uansett bransje, sier Nils Åberg.

Han tar eksempler fra håndverket. Hvis en butikkjede har 100 butikker der halvparten er lønnsomme og halvparten ulønnsomme, invester i lønnsomme og selg eller lukk ulønnsomme.

– Det er et enkelt eksempel, men det gir en ide om hvordan det fungerer.

Driften i bedriften kan også være annerledes, der enkelte deler tilhører kjernen – som bedriften kjenner best – men også deler som egentlig ligger litt utenfor hoveddriften.

– Hvis det ikke finnes en sunn kjerne i det hele tatt, er det ingen grunn til å bygge om, sier Nils Åberg.

Hvordan lider kunder vanligvis av en ombygging av et flyselskap?

– Det kommer an på hvordan du velger å handle. Hvis fly kanselleres, havner kundene i en klemme på en eller annen måte. Kunder har juridiske rettigheter. Da er det etter min mening rom for å tilby kompensasjon til kundene.

Et slikt eksempel er kansellerte flykuponger, en form for gavekort eller en kredittkvittering som tilbyr reise med flyselskapet på et senere tidspunkt.

– Det beste er at kundene blir minst mulig berørt, sier Nils Åberg.

Hvis kunden ikke vil ha en kupong, kan det oppstå problemer. Det kan være lover i en omorganisering av virksomheten som hindrer selskapet i å betale hele beløpet kunden har betalt.

– På den måten kan kundene havne i trøbbel, sier Nils Åberg og viser til at man kan få refusjon dersom billetten kjøpes med kredittkort.

DN kontaktet SAS for kommentar.

Les mer: Analytikere om SAS-krisen: «Situasjon å handle før du takler stupet»

Les mer: Dan Lucas: Sammenbruddet av banen er et synlig tegn på at SAS kan være virkelig dårlig der ute

Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *