Stadig flere ser på smart teknologi som en naturlig del av hverdagen, samtidig som kontrasten mellom den nye og den gamle verden øker. Dette er spesielt tydelig når det gjelder fakturering, hvor utviklingen har stått stille. Samtidig kan en fremtidssikker faktureringsprosess hjelpe bedrifter med å forbedre kundeopplevelsen, øke konkurranseevnen og styrke lojaliteten.
Det har blitt stadig vanskeligere for bedrifter å differensiere produktene sine og konkurrere med prisen. Dagens vinnere er teknologigiganter som Netflix, der service handler om en god kundeopplevelse og en smart følelse av lojalitet. Forventningene disse selskapene har bygget opp med kunder, utvides nå til produkter og tjenester på andre områder.
Samhandle med kunden via fakturaen
Billogram er en komplett fakturerings- og betalingsløsning som henvender seg til virksomheter med begrenset kundekontakt i konkurranseutsatte markeder. En digital plattform gjør at faktureringsprosessen blir mer effektiv og oversiktlig og at flere betalinger kommer i tide. I gjennomsnitt reduserer Billogram antall purringer med 50 prosent, noe som bidrar til større kundetilfredshet.
– Regningen ser lik ut i dag som den var for 100 år siden. Ser man på de viktigste konkurranseverktøyene, kundeopplevelse og lojalitet, sier nesten 90 % av sluttkundene at den eneste kontakten de har med sin leverandør er faktura og betaling. Billogram konverterer fysiske fakturaer og gjør dem til interaktive og digitale, sier Carl Lindberg, Chief Revenue Officer.
Forretningspartner for større kundetilfredshet
Interaktiv e digitale fakturaer skaper nye muligheter – kommunikasjon mellom leverandør og sluttkunde direkte på faktura og personlig valg av betalings- og distribusjonsmåter. Med Billogram kan leverandøren behandle kundene individuelt med hensyn til purring og inkasso, noe som igjen øker kundetilfredsheten og lojaliteten. Mange innser nå verdien av å nå ut til sluttkunden på faktura, og blant kunder er selskaper som Kry, Ownit, Telge Energi og Svea Solar.
– Det viktigste for Billogram er å styrke relasjonen mellom vår kunde og sluttkunde, og Billogram er derfor en white label-løsning. Noe som også skiller Billogram fra andre aktører er at Billogram tjener penger per transaksjon – med andre ord per sluttkunde som blir – fremfor på purringer og inkasso. Dette betyr at våre bedriftskunder føler seg trygge på å samarbeide med oss på lang sikt, sier Carl Lindberg.
Spørsmål fra sluttkunden
Et stort problem, ikke minst for bedrifter med begrenset kundekontakt, er at kundene virkelig blir værende og den samlede økningen i kundetilfredshet og lojalitet som Billogram bidrar med har vist seg å gi mindre kundetap. Løsningen er også enkel å implementere.
– Digitalisering av faktureringsprosessen betyr en liten teknisk integrasjon for bedriftene. Vi driver endringen slik at kunden er klar om to-tre måneder og kan la fakturaen skape verdi både for bedriften og sluttkunden, avslutter Carl Lindberg.
Om Billogram
Billogram fornyer en utdatert faktureringsprosess ved å tilby en intelligent digital plattform for fakturaer og betalinger. Gjennom interaktivitet og automatisering effektiviseres kundeadministrasjonen for virksomheter med tilbakevendende betalinger og kundeopplevelsen for sine kunder.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»