Nyheter fra den svenske skogsmessen


Den nye profesjonelle skogsmaskinutstillingen i Solvalla i Stockholm hadde mye å tilby de besøkende. De ledende produsentene av storskala skogsmaskiner var der med sine siste innovasjoner.



Til førerhuset kan du velge mellom ulike sett med arbeidslys og innvendige komfortlys Foto: Valdemar Jensen


Ny hytte som byr på mange overraskelser


Den svenske skogsmaskinprodusenten EcoLog har nettopp lagt bak seg en vanskelig periode med omstrukturering av bedrifter. Selv om det siste året har vært turbulent, har det ikke stoppet dem fra å avduke deres siste tilskudd, EcoLog 590G med en helt ny kabin.


– Det vi har foran oss er den splitter nye EcoLog 590G som har fått vår splitter nye hytte. Etter vårt siste vanskelige år, som vi nå har lagt bak oss, er det flott å være her på Swedish Forestry Expo og å kunne presentere denne flotte nyheten til alle våre kunder. Dette er et prosjekt vi har jobbet med i flere år og som vi nå endelig kan presentere, sier Andreas Aronsson, Commercial Manager i EcoLog.


EcoLog 550, 560, 580 og 590 F-seriens skurtreskere fikk allerede noen store oppdateringer i fjor høst, som et nytt styresystem, ny bakhjulsdrift, antispinnsystem og forbedret servicevennlighet. EcoLog lanserer nå svingarmskurtreskeren i G-serien, som inkluderer et helt nytt og moderne førerhus.


– Vi har jobbet mye med følelsen i kabinen, det skal føles premium når du setter deg ned og gjør timene dine, det skal føles som om vi har jobbet med kvalitet og komfort, det trenger ikke å føles «plastisk, sier Emil Forsblom, som er i mellom. (adm. direktør Daniel Bonna til venstre og Andreas Aronsson til høyre) Foto: Valdemar Jensen


Endret


– Sammen med våre kunder har vi lykkes med å utvikle et førerhus som oppsummert gir mer komfort og bedre sikt enn tidligere. Endringene vi har gjort er nesten alle, hytta har blitt romsligere og litt mer avrundet i formen, den har bedre oppbevaringsrom, tykkere sikkerhetsvinduer, en sidedør i stedet for den forrige inngangsdøren, vi har også jobbet mye med lydisolering for å oppnå et stillegående førerhus som gir føreren best mulig komfort under skiftet, sier Emil Forsblom, utviklingssjef i Eco Log.


Andre smarte oppgraderinger og nyvinninger i interiøret er for eksempel gulvvarme, kjøler, lademuligheter og lydanlegget som har fått en vri og blant annet har Installert subwoofer og dobbel-din stereo kompatibel med både Apple Car Play og Android Auto.


– Takket være rammeopphenget beveger lassbæreren seg fremover i terrenget og kan også kjøres mye raskere, sier Daniel Grabbe.


Centipede konseptmaskinen, resultatet av et flott samarbeid


I et stort samarbeid med åtte store aktører i skogindustrien har Komatsu Forest utviklet konseptmaskinen Centipede. Kort fortalt en lassbærer med rammeoppheng og remdrift. Fordelene som Komatsu og partnerne har forsøkt å oppnå med denne helt spesielle maskinen er flere enn du kanskje tror.


– Uten våre samarbeidspartnere hadde vi aldri kommet til dette punktet med bilen vår. Deltakere fra skogbruksnæringen er SCA, Stora Enso, Holmen, Sveaskog, Billerud, Norra Skog, Södra og Mellanskog. Maskinen fokuserer virkelig på tre hoveddeler, skånsommere skogbruk med mindre kjøreskader, økt førerkomfort og evnen til å kjøre raskere over bakken, sier Daniel Grabbe, produktsjef for speditører i Komatsu Forest.


Komatsu Forest utviklet selv hele maskinen, inkludert oppheng og beltesystem, i samarbeid med flere underleverandører. Tusenbein er i størrelsesklassen mellom Komatsu 855 og 875 lassbærere.


De reduserer kjøreskader og forbedrer fremkommeligheten med lange, brede belter som øker lassbærerens monteringsflate på bakken, men førerkomfort og fart i skogsterreng er litt spesielt.


Centipedes tannstang er hydraulisk betjent og for å oppnå en jevnere og mer komfortabel kjøring for sjåføren er maskinen utstyrt med chassisoppheng. Dette reduserer plutselige, raske førerbevegelser og kan øke bakkehastigheten da chassiset hele tiden jobber med å flytte maskinen jevnt over tømmerstokker og steiner, sier Daniel.


Du kan lese mer om Centipede-skuteren på Komatsu-nettstedet.


Den bakre tilhengeren ble gjort tykkere for å få plass til batteriene innenfor rammen.


Ponsse elbil 1 på stedet for første gang i Sverige


Ponsse EV1 (Electrical Vehicle 1) setter sine åtte hjul på svensk jord for første gang. Denne maskinen er et Ponsse-konsept som er 100 % batteridrevet. Å lade opp batteriene skjer imidlertid litt annerledes.


– Det er flott å endelig kunne vise vårt elektriske EV1-konsept til våre svenske kunder. Det særegne ved maskinen er operasjonen, maskinen drives av tre elektriske motorer, en driver den bakre vognen, en driver den fremre vognen og den tredje driver hydraulikken. Disse tre motorene drives av batterier som vi har plassert inne i speditørens ramme. Når batteriene er tomme starter speditørens dieselmotor, som kobles til en generator og som så lader batteriene mens sjåføren kjører videre. Når generatoren har fulladet batteriene, slår den seg av i rundt 20 minutter før den må startes på nytt, sier Jonas Sundin, markedssjef for Ponsse i Sverige, Norge og Danmark. (kjøretiden på batterier alene varierer betydelig avhengig av terrenget det jobbes med).


— I en Buffalo av samme størrelse har du 185kNm trekkraft, mens EV1 har 293kNm trekkraft, noe som gjør den ekstremt sterk i sammenligning, sier Jonas Sundin.


Lad opp samtidig


Det kan virke litt rart å lade batterier med dieselmotor, synes sikkert mange, men det er også fornuftig, sier Jonas.


– Dette er i utgangspunktet en 15 tonns Buffalo lassbærer som vanligvis har en sekssylindret dieselmotor som driver alle komponenter i lassbæreren. EV1 har en firesylindret dieselmotor som igjen driver en effektiv generator som er i stand til å lade opp batteriene på 20 minutter, samtidig som den kjører speditøren. Det betyr at du kan spare opptil 30 prosent på diesel og maskinen er betydelig mer stillegående, samtidig som du kan holde maskinen i gang kontinuerlig, uten avbrudd, sier Jonas.


En annen fordel med dieseleffektivitet ved at motoren driver en generator i stedet for hele bilen, er at motoren alltid kan gå på et stabilt turtall, den faller aldri. En motor med konstant turtall vil være mer drivstoffeffektiv enn en som svinger i turtall.


– I desember leveres de aller første sekshjulseksemplene av den nye Sampo-varianten av HR46-tynneren. Foreløpig er det kun to ferdige prototyper som testes for fullt, sier Viggo Mortensen.


Seks hjul og større kran på Sampo HR46


Sampos nye HR46 med svingarmsneseutstyr vil snart være tilgjengelig for kunder å kjøpe. HR46 er foreløpig kun tilgjengelig med fire hjul, men kommer også som sekshjuling med større kran i vinter.


– I hovedsak er den sekshjulede Sampon den samme bilen som den firehjulede klassikeren. Forskjellene mellom de to er egentlig bare den større kranen som kan monteres på sekshjulingen. Med en bærearmboggi foran er maskinen både mer stabil og mer behagelig å kjøre i skogen, sier Viggo Mortensen, Sampos salgsrepresentant i Danmark.


For dagens firehjulede HR46 er kranen 7,1 meter lang. For den sekshjulede HR46 vil det være mulighet for å velge en 10-meterskran.


– Vi klarte å utvikle vår populære firehjuling HR46 uten å eksperimentere for mye. Vi har klart å beholde mange av de populære og viktige funksjonene samtidig som vi har forbedret maskinen.


Sampo HR46 har en styrevinkel på 45 grader, noe som gjør den veldig fleksibel. Bredden på maskinen er 2,15 meter og med seks hjul får maskinen bedre lastekapasitet og mulighet til å montere stropper.


– En passende enhet for denne maskinen med 10m kran er en Kesla 18, sier Viggo Mortensen.







Artikkelen ble publisert torsdag 22. juni 2023

— –

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *