Nye problemer med den svenske offentlige arbeidsformidlingen Utstyr og match – Arbeid

Feil utbetalinger til jobbmatchmakere. Regler og avtaler som ikke følges.

Dette er bare noen av problemene den nye Rusta og matcha-tjenesten står overfor. Årsaken: problemer med ny IT-støtte.

Tjenesten Rusta og matcha er for arbeidsledige. Uavhengige jobbmatchende selskaper eller organisasjoner trenger å hjelpe folk med å finne arbeid eller studier. Det er et ledd i den store reformen av den svenske offentlige arbeidsformidlingen, der de fleste jobbene skal gis på denne måten.

Problemene er belyst i rapporten fra den svenske Arbetsförmedlingen.

«Kan ikke handle riktig»

I rapporten skriver tilsynet at det er mange spørsmål om Rusta- og matcha-tjenesten og at antall spørsmål har økt jevnt og trutt. Men spørsmålene handler sjelden om selve tjenesten og hvordan den er utformet.

I stedet fokuseres det på IT-systemet og hvordan det skal styres.

Ifølge rapporten var systemet ikke klart da det begynte å tas i bruk. Derfor mangler funksjonene.

«Det er rett og slett ikke mulig for administratorer å opptre riktig i systemet i visse situasjoner, og systemet er foreløpig ikke brukervennlig. Konsulenten mener ikke at styremedlemmer har «lett å gjøre det rette», noe som får konsekvenser for styremedlemmer, uavhengige aktører og jobbsøkere.»

«Spis ressurser»

I rapporten peker tilsynet på noen konsekvenser som manglene har hatt så langt:

  • Ubrukelig tid for administratorer
  • Feil utbetalinger til uavhengige aktører
  • Det er vanskelig å respektere god ledelse
  • Mangler i regeloverholdelse og mangler ved etterlevelse av tjenestekontrakten
  • Ineffektiv forvaltning av skattemidler, problemer knyttet til datasystemet bruker ressurser
  • Det er vanskelig å vurdere tjenesten ut fra at datasystemet «kontrollerer» en stor del av tjenesten.

Arbetsförmedlingen skriver i en kommentar til Arbetet at myndigheten er i «en stor endring, både når det gjelder drift og informasjonsteknologi». «Som alltid under en stor endring, oppstår både utfordringer og positive effekter.»

Tilsynet understreker at hensikten med rapporten er å belyse hvilke sider myndigheten skal videreutvikle.

«Som vi kontinuerlig utvikler våre IT-systemer, drift og metoder, drar vi nytte av de utfordringene og positive effektene vi ser i vårt arbeid. Den svenske Arbetsförmedlingen sier at vi allerede har tatt flere steg i positiv retning mot god forvaltning og at vi vil fortsette arbeidet fremover.»

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *