Feil utbetalinger til jobbmatchmakere. Regler og avtaler som ikke følges.
Dette er bare noen av problemene den nye Rusta og matcha-tjenesten står overfor. Årsaken: problemer med ny IT-støtte.
Tjenesten Rusta og matcha er for arbeidsledige. Uavhengige jobbmatchende selskaper eller organisasjoner trenger å hjelpe folk med å finne arbeid eller studier. Det er et ledd i den store reformen av den svenske offentlige arbeidsformidlingen, der de fleste jobbene skal gis på denne måten.
Problemene er belyst i rapporten fra den svenske Arbetsförmedlingen.
«Kan ikke handle riktig»
I rapporten skriver tilsynet at det er mange spørsmål om Rusta- og matcha-tjenesten og at antall spørsmål har økt jevnt og trutt. Men spørsmålene handler sjelden om selve tjenesten og hvordan den er utformet.
I stedet fokuseres det på IT-systemet og hvordan det skal styres.
Ifølge rapporten var systemet ikke klart da det begynte å tas i bruk. Derfor mangler funksjonene.
«Det er rett og slett ikke mulig for administratorer å opptre riktig i systemet i visse situasjoner, og systemet er foreløpig ikke brukervennlig. Konsulenten mener ikke at styremedlemmer har «lett å gjøre det rette», noe som får konsekvenser for styremedlemmer, uavhengige aktører og jobbsøkere.»
«Spis ressurser»
I rapporten peker tilsynet på noen konsekvenser som manglene har hatt så langt:
- Ubrukelig tid for administratorer
- Feil utbetalinger til uavhengige aktører
- Det er vanskelig å respektere god ledelse
- Mangler i regeloverholdelse og mangler ved etterlevelse av tjenestekontrakten
- Ineffektiv forvaltning av skattemidler, problemer knyttet til datasystemet bruker ressurser
- Det er vanskelig å vurdere tjenesten ut fra at datasystemet «kontrollerer» en stor del av tjenesten.
Arbetsförmedlingen skriver i en kommentar til Arbetet at myndigheten er i «en stor endring, både når det gjelder drift og informasjonsteknologi». «Som alltid under en stor endring, oppstår både utfordringer og positive effekter.»
Tilsynet understreker at hensikten med rapporten er å belyse hvilke sider myndigheten skal videreutvikle.
«Som vi kontinuerlig utvikler våre IT-systemer, drift og metoder, drar vi nytte av de utfordringene og positive effektene vi ser i vårt arbeid. Den svenske Arbetsförmedlingen sier at vi allerede har tatt flere steg i positiv retning mot god forvaltning og at vi vil fortsette arbeidet fremover.»
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»