EU-kommisjonen ønsker at politiske kunngjøringer skal markeres tydelig og tydeliggjøre hvem som står bak og hvilken informasjon som brukes. «Sensitiv informasjon som du deler med vennene dine på sosiale medier må ikke brukes til å målrette dem for politiske formål,» sa EU-kommissær Věra Jourová.
– Digitale annonser til politiske formål er i ferd med å bli uregulert konkurranse med skitne og obskure metoder. Velgerne finner det stadig vanskeligere å skille mellom betalt innhold og annet innhold, sa EU-kommissær for åpenhet Věra Jourová torsdag da hun lanserte en forslag om begrensning av politisk reklame på Internett.
Tidligere avsløringer som blant annet det britiske analysefirmaet Cambridge Analyticas involvering i det amerikanske valget og vitnesbyrd fra Facebook-varsleren Frances Haugen underbygger kommisjonens arbeid med å styrke regelverket på nett.
Forslaget innebærer at betalt innhold skal være tydelig merket som det. Brukere bør vite hvorfor de ser en bestemt annonse, hvem som har betalt for den, og hvilken informasjon som ble brukt for å målrette den.
«Sensitiv informasjon som du deler med vennene dine på sosiale medier bør ikke brukes til å målrette dem for politiske formål,» sa Věra Jourová.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»