Norske kunder ønsker rabatt på Polestars pris

Norges Bilforbund (NAF) vil at svenske Polestar skal betale tilbake rundt 210 millioner norske kroner til nordmenn som kjøpte selskapets elbil fordi markedsføringen beskyldes for overdreven optimisme. – Den faktiske rekkevidden er omtrent en tredjedel lavere, sier Vigdis Svennungsen fra NAF til TT.

Bilprodusenten Polestar, som er sameie av Volvo Cars og kinesiske Geely, lanserte i fjor sin første helelektriske bil, Polestar 2. Bilen er laget i Kina og selges som mange andre helelektriske kjøretøy med merkelapp. sammenlignet med konvensjonelle bensin- og dieselmotparter.

Bedrifter som lager helelektriske biler har lenge vært fristet til å forbedre rekkevidden, det vil si hvor langt de kan kjøres før batteriene må lades. Ikke minst rekkevidde brukes som en styrke i bilannonsering.

Norges Automobilforbund – Norge tilsvarende M Sweden (tidligere Motormännens riksförbund) – krever at Polestar refunderer 70 000 SEK til cirka 3 000 nordmenn som har kjøpt Polestar 2.

Det betyr rundt 210 millioner norske kroner (tilsvarende rundt 212 millioner svenske kroner).

Forbrukerne kjøpte bilen sin en stund i vinter, da Polestar annonserte at «du kan kjøre fra Oslo til Hemsedal og reise hjem med god margin». Det betyr i overkant av 400 km, som vi bileiere har fått med seg.

– Det effektive omfanget er omtrent en tredjedel kortere, sier leder av NAFs juridiske avdeling Vigdis Svennungsen til TT.

«Alle vet at utvalget varierer basert på sesong, fart og kjørestil, men det var så stor forskjell her og jeg tror ikke bilen takler den rekkevidden uansett, sier han.

Svennungsen forteller at tvangsstopp for å lade veien har stor betydning for en osloboer med hytte i Hemsedal, ikke minst fordi det ofte er kø ved ladestasjonene.

«Først markedsførte de med Oslo – Hemsedal, så dro de videre til Oslo – Norefjell, som er en mye kortere avstand. Og bilen takler det bra, men nå har de helt fjernet løftene. Kanskje var de litt for optimistiske, og så kom reklamebyrået med et forslag som ingen trodde kunne være et problem, sier Svennungsen.

Hun beskriver saken som «Land uprøvd» fordi elbilprodusenter tidligere ikke har blitt stilt til ansvar i den grad verken i Norge eller Sverige for manglende rekkevidde, og sier det kan få konsekvenser for andre produsenter også.

«Bilprodusenter refererer alltid til WLTP-standarden for å beskrive rekkevidden, men jeg tror ikke den gjennomsnittlige forbrukeren er kjent med målesystemet fordi det er ganske komplisert. Jeg tror det kan være viktig for andre saker i fremtiden.»

Brent Ellis i Polestars pressetjeneste skriver i en e-post til TT at selskapet bestrider tilbakebetalingsforespørselen.

«Polestar har blitt kontaktet av NAF angående forespørsler om prisreduksjoner der de sa at de hjelper et av medlemmene. Vi protesterer sterkt mot denne forespørselen. Alle elbiler som selges i Europa måler rekkevidden i henhold til WLTP-testmetoden, som den tilbyr forbrukeren muligheten til å sammenligne utvalget av elbiler,» skriver Ellis.

Polestar skriver videre i eposten at «WLTP er en testmetode utført i henhold til etablerte kriterier og under tilsyn av en autorisert tredjepart».

Det svenske tvistefinansieringsselskapet Kapatens organiserer en lignende gruppeklage mot Polestar, med mål om at de som kjøpte en Polestar 2 i løpet av gjeldende tidsramme får tilbake inntil 15 % av kjøpesummen, som rapportert av Dagens Industri i slutten av april. . Ifølge Svennungsen har imidlertid ikke NAF og Kapatens noe samarbeid om saken.


Danny Simonds

"Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.