Norsk oppdrettslaks får miljømerke til tross for problemer – Nyheter (Ekot)

– Nå ser du laksen hoppe i kassa, sier Ola Helge Hjetland, kommunikasjonssjef i Marine Harvest, som er den største lakseprodusenten i verden.

I notkasser i en norsk fjord svømmer Sveriges mest populære matfisk – laks. Det ligger flere miljømerker i fiskedisken, og for to uker siden så Kaliber på det største merket for MSC villfanget fisk.
Vi har nå sett på det grønne merket ASC for oppdrettsfisk og skalldyr.

ASC-organisasjonen ønsker å være det beste miljøvalget for forbrukere. Etiketten sier at den er ansvarlig oppdratt, men det er feil som ikke vises på fiskedisken, viser Kalibers anmeldelse.

Når det gjelder norsk laks så er det problemer med parasittisk lakselus, som rammer både oppdretts- og villaks, noen ganger så alvorlig at fisken dør eller må avlives. I tillegg er det problemer med at avføring og fôr lekker ut i havet og påvirker havbunnen. Laks får også fôr som inneholder villfanget fisk fra sterkt utnyttede eller overfiskede bestander.

Kaliber undersøkte rapportene som er utført før ASC-sertifisering og fant at i ulike oppdrettsanlegg dør 4 til 25 % av laksen.
Det er for mange av dem, sier Ola Helge Hjetland, kommunikasjonssjef i Marine Harvest:

– For mange laks dør i laksenæringen. Det er knyttet til lakselus, en utfordring vi håper å løse i fremtiden.

Esther Luiten, ASCs markedssjef, sier han er klar over problemene i bransjen og at alle sertifiserte gårder oppfyller ASCs krav.

– Sertifiserte gårder oppfyller våre krav, sier Luiten.

Naturvernforbundet er kritisk til ASC-merket og mener at organisasjonen ikke stiller relevante miljøkrav. Ellen Bruno er ansvarlig for fiskerispørsmål i Naturvernforbundet:

– Kravene må være høye nok til at det blir en håndgripelig forskjell på de som merkes og de som ikke er det. Og det har de ikke i dag.

Hva mangler?

– Det er forskjellige ting på forskjellige gårder, eller skal jeg si forskjellige produkter, sier Ellen Bruno.

Bruno mener det også er problemer med andre ASC-sertifiserte produkter, som kjempereker og pangasius.

Markedssjefen Esther Luiten i ASC mener at de er troverdige og at organisasjonen ønsker å endre oppdrettssektoren for å gjøre den mer bærekraftig:

– Vi håper at forbrukerne vil få mer og mer tillit til det som ligger bak ASC-merket. At det er et troverdig system og at vi leder sektoren mot større bærekraft, sier han.

Danny Simonds

"Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *