Norse Atlantic airline ønsker å lansere billettsalg innen utgangen av mars. Den første kommersielle flyvningen fra Norse Atlantic forventes å ta av i andre kvartal 2022.
Norse Atlantic Airways holder fortsatt sin første destinasjon hemmelig. Dette selv om han sa han skulle være fra Oslo til USA.
Selskapet mottok mer enn 3000 søknader til sine første 50 pilotstillinger med base i Oslo. Pilottreningen har nå startet. Den første PNC-basen vil bli etablert i Fort Lauderdale, Florida. Opplæringen av det første opprykk av totalt mer enn 400 kabinansatte vil begynne om noen uker. PNC-baser på andre lokasjoner vil bli etablert basert på økt drift etter hvert som flyselskapet vokser.
Norse har signert tariffavtaler med piloter og kabinansattes fagforeninger i Norge, USA og Storbritannia.
Som tidligere rapportert vil flyselskapet operere Boeing 787 Dreamliner i sin flåte. Senere 787-8 og 787-9 for å bli med i flåten. Foreløpig har flyselskapet fire fly parkert på Oslo lufthavn. De andre 11 vil bli levert fortløpende i løpet av de kommende månedene. Selskapet vil starte forsiktig og gradvis legge til kapasitet basert på etterspørsel.
Dette vil bringe Norse Atlantic Airways-flåten til et komplement på 15 fly.
Norse Atlantic-sjefen taler
Norwegian-sjef Bjørn Tore Larsen hadde mye å si. Først på billettsalg:
Fremtidige kunder og støttespillere fra begge sider av Atlanteren kontakter oss hver dag og spør oss når de kan begynne å kjøpe billetter, når vi skal fly og fremfor alt hvilke ruter vi vil tilby. Vi er glade for markedsinteressen og kan bekrefte at målet vårt er å starte billettsalget innen utgangen av mars med vår første flyavgang i andre kvartal.
Vi jobber med å ferdigstille rutenettverket vårt og gleder oss til å kunngjøre våre destinasjoner når vi åpner salget,
Bjørn Tore Larsen
Om flyselskapets mannskaper legger han til:
Våre ansatte vil være vårt konkurransefortrinn. Vi bygger en kultur med høy ytelse og skaper et miljø der vi verdsetter mangfold, og sikrer at alle kollegaer føler tilhørighet. Vi er godt fornøyd med kollegene vi har rekruttert så langt.
Bjørn Tore Larsen
Om 787-flåten og fremtiden konkluderer han:
Vi tror transatlantiske reiser vil øke kraftig når pandemien er bak oss. Folk vil ønske å utforske nye destinasjoner, besøke venner og familie og reise på forretningsreise. Nordmenn vil være der for å tilby attraktive og rimelige flyreiser på våre mest miljøvennlige Boeing 787 Dreamliners til forretningsreisende og budsjettbevisste reisende.
Bjørn Tore Larsen
Norse Atlantic, venter på datoen for den første flyturen
For øyeblikket er det ingenting på startdatoen, når det norrøne Atlanterhavet vil ta av. På samme måte, når etterspørselen øker i andre markeder, kan flyselskapet finne rom for vekst.
Problemene vil være de som er utenfor flyselskapenes kontroll, det være seg myndighetene eller økende drivstoffpriser.
Det blir interessant å se om de lykkes med tidlig salg og går utover de første årene med virksomhet … og om de har lært leksjonene fra forgjengerne, blant annet norsk …
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»