Electreon-selskapet fikk i oppdrag å bygge Norges første elektriske vei. Den blir 80 meter lang og skal bygges i Trondheim. To ombygde elbusser skal inngå i pilotprosjektet.
– Dette er et større prosjekt for buss- og veigodstransport og vil gi kunnskap blant annet til den forestående bussanskaffelsen i Stor-Trondheim. Induktiv lading av busser i bevegelse er en fascinerende mulighet. Vi ønsker å finne ut om teknologien kan fungere her under tøffe vinterforhold og hva som skal til for å lykkes, sier Konrad Pütz, trafikksjef i Trøndelag fylkeskommune.
Tidligere på Gotland
Dette er første gang teknologien er testet i Norge. Det vil sannsynligvis også være første gang en elektrisk vei har blitt testet under vinterforhold. Electreon har gjennomført flere lignende prosjekter, hvorav det første smartveiprosjektet var på Gotland i Sverige i 2017. Byggingen av testveien i Trondheim starter allerede i juli og skal være i drift i august. Veistrekningen ligger innenfor bussdepotet på Sandmoen.
Lasteplater under asfalten
Elvegen vil bestå av ladeplater lagt i kjørebanen under asfalten. Dette gir mulighet for induktiv lading mens bussene er i bevegelse. Pilotprosjektet er finansiert av Miljøpakken for Trondheim og Enova og det er bevilget totalt 22,4 millioner til prosjektet.
Kilde: Electreon
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»