Batterikapasiteten er fortsatt en av de viktigste indikatorene når du skal velge en ny elbil, men akkurat som å kjøre en forbrenningsmotorbil og fylle drivstoff, spiller det ikke bare noen rolle hvor mange kilowattimer du kan lade, men også hvor mange du må gå. 100 km. . Dette har blitt spesielt aktuelt ettersom forbrukere i økende grad bruker hurtiglading, noe som ikke er billig i mange tilfeller.
Ifølge tester utført av Norges Bilforbund i sommer, er amerikanske produsenter fortsatt ledende innen elbilteknologi. Tesla Model 3 Long Range dekket maksimalt 655 km i én test, etterfulgt av Ford Mustang Mach-e bare 37 km unna.
Fords første masseproduserte WLTP-elbil kan kjøre opptil 610 km på en enkelt lading og 618 km var enda bedre når den ble testet av erfarne norske eksperter. Det er også viktig at testene ble utført under reelle forhold – alle 100 prosent elbiler. Ladede batterier startet uten å varme opp kupeen og fartsområdet varierte fra 60 til 110 km/t.
Det er ikke første gang at den elektriske driften til Ford Mustang Mach-e er bekreftet. Nylig har denne modellen forbedret så mange som tre ytelsesindikatorer for elektriske kjøretøy, som er registrert i Guinness rekordbok.
Den mest imponerende av disse er det gjennomsnittlige energiforbruket på 9,56 kWh / 100 km. Én opplading av denne elbilen med et 88 kWh høykapasitetsbatteri dekket mer enn 800 km, og det tok bare 43 minutters hvile å lade opp energien i løpet av den 1352 km lange reisen.
De samme prinsippene gjelder
Algimantas Valinevičius, dekan ved fakultetet for elektrisitet og elektronikk, Kaunas teknologiske universitet, bemerker at effektiviteten til elektriske motorer overstiger 90 %. og i denne forbindelse er de betydelig bedre enn forbrenningsmotorer, som bare er 50 % mer effektive. Dette er en realistisk parameter som også lar deg få de estimerte spenningsvariasjonene i omformerne og energitapet til ledningene.
Den totale effektiviteten til den elektriske stasjonen, ifølge professoren, er også mye høyere på grunn av regenereringen av bremseenergien. Den elektriske motoren fungerer også som en automatisk generator, så den leverer strøm til batteriet ved nedbremsing eller kjøring i nedoverbakke.
Ifølge A.Valinevičius bestemmes effektiviteten til en bestemt elbil hovedsakelig av de samme parameterne som har størst innvirkning på drivstofforbruket til biler med forbrenningsmotorer. Nærmere bestemt er det aerodynamikken, vekten og rullemotstandskoeffisienten til dekkene. Sistnevnte kan reduseres ved å øke trykket, men det er ikke verdt å overdrive, da kjøreegenskapene til bilen påvirkes av forringelsen av veigrepet.
«Ytelsen bestemmes i stor grad av mekaniske løsninger, men også av elektrisk utstyr. Vi antar at dersom spenningsomformerne eller batteristyringssystemet ikke fungerer effektivt, vil det oppstå ytterligere energitap. Kostnadene kan også bli høyere på grunn av et utdatert belysningssystem eller en defekt servostyring,» forklarer forskeren.
Varmetapet er avtagende
Batteriet til en elbil består av mange celler, hver med sin egen spennings- og strømregulator. Dette kontrollerer strømmen av energi ved lading eller utlading av batteriet. A. Valinevičius opplyser at effektiviteten til dette kontrollsystemet ikke er 100 %, fordi elementene varmes opp når strømmen flyter.
«Målet til ingeniørene er å lage et best mulig kontrollsystem som avgir minst mulig varme til miljøet. Så batteriet må kjøles mindre og samtidig reduseres energitapet», sier samtalepartneren.
Energiforbruket til de ulike elbilene avhenger også av effektiviteten til de installerte varme- og kjølesystemene. Biler med forbrenningsmotor genererer alltid overskuddsvarme som kan brukes til å regulere den indre temperaturen, mens elbiler ikke har råd til luksusen å kaste bort den energien. Derfor gjelder spesialløsninger.
«Den mest primitive måten er å varme opp luften gjennom den, men det er veldig ineffektivt. En bedre løsning er å installere en varmepumpe, som ligner på klimaanlegg, og pumpe varme fra luften ved hjelp av strøm. Dette gjør at du kan spare litt energi , sier professoren.
Et effektivt oppvarmingssystem har en merkbar effekt på tilbakelagt distanse i den kalde årstiden. For eksempel, i de virkelige vintertestene i Norge i fjor, hadde Ford Mustang Mach-e en rekkevidde på 503 km. I følge denne indikatoren er det bare Tesla Model 3 som igjen er den elektriske SUV-en overlegen.
Mindre oppmerksomhet rettes mot effektiviteten til multimedieutstyr, fordi, som A. Valinevičius bemerker, kraften til selv de mest imponerende fabrikklydsystemene ikke overstiger 1 kW. Sammenlignet med en total elektrisk driveffekt på opptil 150 kW, representerer dette kun en svært liten del av energiforbruket.
Hva annet kan forbedres?
A.Valinevičius påpeker at effektiviteten til elbiler har blitt viktig for kjøpere på grunn av bortfallet av gratis høyhastighetsladepunkter. Forgjeves var offentlige holdeplasser tilgjengelig inntil forbrukerne ble oppfordret til å velge en ny teknologi, men etter denne perioden er de fleste betalt.
«På høyhastighetsladestasjoner betaler du minst tre ganger mer for strøm enn når du lader hjemme, og dette er åpenbart: For gründere må utstyr lønne seg. Spesielt siden spesiell infrastruktur er nødvendig. : elektriske tilkoblinger med høy kapasitet innføres osv. Etter hvert som antallet elbiler i gatene øker, vil rabattene for dem generelt avta», spår han.
A. Valinevičius ser potensialet for ytterligere å øke effektiviteten til elektriske kjøretøy i deres elektroniske systemer. Funnene kan være forårsaket av introduksjonen av nye materialer, som er kritiske for høyspentsystemer.
«Der strømmen og spenningen er lavere, er problemene mindre. Høyspentsystemer krever nye materialer og ett av dem er silisiumkarbid, som halvledere er laget av. Ved høye spenninger varmes ikke slike deler opp mye. , noe som reduserer energitap,» kommenterer forskeren.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»