Nå er verdensmesterskapet i rally i gang: slik fungerer de nye hybridbilene




Årets WRC-biler er ladbare og kan kjøre 20 km på strøm.




Svensk-norske Oliver Solberg deltar i verdensmesterskapet i rally 2022 som tredje sjåfør for fabrikkens Hyundai-team. Foto: WRC

20 januar Årets VM-sesong i rally startet med det klassiske løpet i Monte Carlo. Flere nye sjåfører deltar, deriblant 20 år gamle svensk-norske Oliver Solberg i Hyundai. Det er første gang på 20 år at en svenske går inn i mesterskapet med en offisiell bil.

Men den store nyheten i år er bilene, som for første gang bruker elektrisk hybridteknologi. Dette vil få bilene til å gå raskere og er ifølge arrangører og lagledere nødvendig for å holde sporten relevant for bilprodusentene.

Alle bilene inne den raskeste Rally1-klassen bruker samme type hybridsystem, levert av selskapet Compact Dynamics. Den består av en 100 kW elektrisk motor, eller 134 hestekrefter, og et 3,9 kWh batteri som kan lades under kjøring eller med en ekstern lader. Hybridsystemet fungerer sammen med en 1,6-liters turbomotor drevet av fornybart drivstoff.

Hele hybridsystemet med motorgenerator, kontrollenhet og batteri passer inn i denne kompakte karbonfiberboksen.

Den totale kraften til systemet med full effekt av både bensin- og elmotoren er drøyt 500 hestekrefter, men det er regler for hvordan den ekstra elektriske kraften skal brukes. Under lange rallydistanser er effekten begrenset. Elmotoren er spesielt nyttig i starten, da hybridsystemet kan brukes i ti sekunder, samt under akselerasjon ut av langsomme svinger.

Hybridsystemet brukes også under transportavstander og i tjenesteområdet. Med et fulladet batteri kan biler kjøres rundt 20 mil på strøm i sakte tempo. Ved driftsavbrudd må batteriene kunne lades opp innen en halv time.

Tre offisielle lag deltar i Rally1-klassen i år: Hyundai Motorsport, M-Sport Ford og Toyota Gazoo Racing.

Mesterskapet går som vanlig på SVT med Jonas Kruse som ekspertkommentator.

Toyota konkurrerer med GR Yaris Rally1. Ved rattet i en av de fire bilene sitter den regjerende verdensmesteren, franske Sébastien Ogier.

Ford på sin side konkurrerer i M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1, som kjøres av en annen kjent franskmann: Sébastien Loeb, tidenes mest lønnsomme rallyfører.

Fantastisk med elektriske hybrider i WRC!

Hold deg oppdatert med nyhetsbrevet!

Ingenting mangler! Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Felicia Webb

"Henivne zombieforsker. Uhelbredelig matspesialist. Lidenskapelig nettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *