Malmö tar veien ut av kaoset av elektriske scootere – ubrukte kjøretøy må fjernes

Skatter har ikke løst problemet. Nå tar Malmö nye grep for å sette i stand el-scootere. I stedet for faste maksimumsgrenser, må søknaden for hvert enkelt kjøretøy sette grensen. — Hvis scooteren ikke brukes, må den fjernes, sier byråd i Malmö, Andreas Schönström (S) i Dagens industri.

Malmö var det første i Sverige som innførte en tariff for elscooteroperatører, men det bedret dessverre ikke situasjonen direkte. Det har heller ikke ført til en reduksjon i antall elektriske scootere. I stedet økte de fra 1.600 ved inngangen til året til 4.800 i sommer.

Malmö har studert ulike former for tiltak for å få bukt med situasjonen. De undersøkte blant annet en såkalt konsesjonskontrakt, anviste parkeringsplasser og et tak både når det gjelder operatører og antall elektriske scootere. Tirsdag ble det besluttet å gå videre med to tiltak.

For indre byområde blir det innføre plasser spesialdesignet for utleie av elektriske scootere, hvor man i hovedsak skal bygge om eksisterende parkeringsplasser for biler. Det vil med andre ord ikke være flere flytende elektriske scootere i sentrum av Malmö etter innføringen av den nye ordningen. Du må imidlertid se nærmere på hvor tett det skal være mellom parkeringsplassene. Et ledende prinsipp er at det ikke skal være mer enn 300 meter mellom dem, men ikke så nærme som for eksempel i Paris.

Andreas Schönström (S).
Andreas Schönström (S).Foto:TT

– Dette er en seier for alle. Operatører får parkeringsplasser med godt utstyrsnivå og kan til og med få mulighet til å laste kjøretøy der i fremtiden, sier Schönström.

Når det kommer til antall elektriske scootere det ble valgt en annen modell enn den Stockholm jobber med nå. I stedet for å feste et fast tak, bør antall kjøretøy i stedet bestemmes av i hvilken grad de brukes. Det må derfor være etterspørsel etter kjøretøyene for at de skal leies i byen.

«I dag har vi en live-skjerm med alle operatørdataene og vi vet nøyaktig hvor de elektriske scooterne leies, nøyaktig hvordan de brukes og hvor mange det er. Vi har alle dataene vi trenger og nå er det bare å finne et fornuftig nivå, sier Schönström og fortsetter:

«Alle spillere bør få lov til å sette ut elektriske sparkesykler på våre utpekte steder hvis de ønsker det, men de må sørge for å sette ut det nødvendige antallet. Vi ønsker ikke å bli involvert i dette katt-og-mus-spillet som jeg bodde i Stockholm rundt som skuespillerne er godkjent og på hvilke premisser. «

Det vil imidlertid ta litt tid før du gjør noen endringer. Politiets tillatelser som utleiere har, utløper ikke før i desember 2023. Men ifølge Schönström kan tiden brukes til å klargjøre og bygge nye parkeringsplasser og jobbe mot operatører som frivillig begynner å tilpasse seg selv før tillatelsene går ut.

«Jeg tror seriøse operatører ønsker å få orden på situasjonen. De er frustrerte over kritikken som kommer hele tiden, sier han.

I løpet av de siste årene har Malmö gjort stadig større innsats for å gjøre livet enklere for folk som ikke har tilgang til bil eller ønsker et alternativ. Kommunen deltar blant annet i MaaS-prosjektet i Skåne, som er et samarbeid med blant annet Skånetrafiken. Sammen har de utviklet en tjeneste som skal gjøre det enklere for reisende å kombinere ulike bærekraftige transportformer.

Det jobbes også for gjøre om Malmö parkeringsselskap til et mobilitetsselskap. På sikt vil de eksisterende parkeringsplassene gjøres om til mobilitetsknutepunkter hvor elektriske scootere, bokssykler, elsykler men også biler vil være tilgjengelig for alle innbyggere. Med de utpekte områdene nå i planleggingsstadiet, kan disse knutepunktene spres ytterligere over hele byen.

«Jeg ser dette som begynnelsen på en god og tett infrastruktur for delt mobilitet,» sier Schönström.


Danny Simonds

"Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.