mgr bilde
i dag kan vi si at offentlighetens og næringslivets bekymring for pandemien har avtatt og dagens situasjon har blitt tydelig. Produksjon, tjenester, salg, bygg og andre sektorer har allerede tilpasset seg endrede omstendigheter. Arbeidsformen, nærmere bestemt transformasjonen av arbeidsplassen, er imidlertid fortsatt et svært aktuelt tema. Hvordan skal vi jobbe i morgen og i fremtiden?
Hvis arbeidsgivere i halvannet år var bekymret for suksessen med fjernovervåking av virksomheters aktiviteter, er det nå fokus på hvordan ansatte har det med å kombinere arbeid hjemme og på kontoret.
Nylig er det mer eller mindre anbefalinger for fjernarbeid i de baltiske statene. Å lede et team som jobber i forskjellige land må ta hensyn til situasjonen, kjenne på humøret til de ansatte og motivere dem til å jobbe sammen. Det er nok å fokusere på organiseringen av den ansattes arbeid. Vår interne forskning viser at 75 % av de ansatte foretrekker en fleksibel arbeidsmodell der arbeid på kontoret, hjemme eller i et annet land kan kombineres.
Etter min mening har fleksibelt arbeid brakt oss nærmere enn delt. Tidligere har vi hovedsakelig samhandlet med de kollegene det er lett å møte personlig, det vil si de som jobber på samme kontor eller by. Nå trengs det bare noen få nøkler for å møte kolleger fra Latvia, Estland, Norge og andre litauiske byer. Så det å jobbe hjemmefra har utvidet geografien til vårt daglige arbeid mye mer.
Noen eksterne formater fungerer enda bedre. På denne måten organiserer vi innovative kurs og presentasjoner for våre baltiske ledere. Den tradisjonelle veldedige veldedighetsauksjonen for ansatte har også fått enda mer popularitet.
Uten at det går ut over fordelene med fjernkommunikasjon, følger jeg prinsippet om at alle tidsskrifter skal sees live. Bidrar til å bevare følelsen av fellesskap og teamarbeid. Jeg er sikker på at menneskelig kontakt løfter diskusjoner og beslutninger til et annet kvalitetsnivå. Når vi møtes med jevne mellomrom, er det mye lettere å kommunisere på avstand. Derfor hjelper fleksibelt arbeid å finne en balanse i å bygge en sterk organisasjon.
Fleksibilitet har også andre sider. Denne måten å jobbe på visker ut grensene mellom arbeidstid og hviletid. Og dette er en rett vei til tretthet og utbrenthet. I følge en undersøkelse utført i Litauen anser 56 % av bedriftene respekt for sin personlige tid som en arbeidsgivers bekymring for deres følelsesmessige velvære. Å skille tid fra jobb og privatliv er et av de viktigste behovene til en ansatt.
Derfor har vi aktivt søkt å forstå hvorfor grensene for arbeidstid forsvinner: vi har overvurdert den ubalanserte mengden arbeid, vi fyller på nødvendige arbeidsressurser. For å være sikker på at vi ikke går glipp av arbeidstiden vår, vil vi gi ytterligere kommunikasjon til hele teamet, og etter vårt eksempel vil vi prøve å få folk til å jobbe hardt i arbeidstiden. Arbeid og privatliv skal verken overlappe eller identifisere. Jeg er helt enig i regelen om at tid til arbeid, søvn og fritid skal deles i tre like deler på 8 timer hver. Derfor kan en arbeidsgiver kreve sin del bare for å holde en ansatt sunn, motivert og produktiv.
Når vi innser at fleksibelt arbeid alltid har kommet, må konseptet med kontoret endres. La oss si at kontoret vil forbli i sentrum av organisasjonens liv, men formålet vil forvandle kontoret vi møter med et team som håndterer visse oppgaver. Frem til nå hadde kontorene standardiserte jobber som var like for alle. Fremtidens kontor er et rom utformet på en annen måte og tilpasset ulike behov og aktiviteter.
Jeg liker å trene med forskjellige vogner parallelt. Vi har til hensikt å skape rom for ulike aktiviteter for høyvolumskommunikasjon, diskusjoner, videosamtaler, samt områder med stillhet og konsentrasjon, og andre rom for trening, gruppemøter og møter. Den ansatte vil kunne velge plass basert på arbeidsaktivitetene som er planlagt for ham i dag.
Derfor vil fremtidens arbeid uunngåelig kreve en endring i jobbene til de nye prikkene og en spesielt nøye arbeidsplan. Vi kombinerer nye rom for teamarbeid og begynner å administrere tid for å skape en ny arbeidsvirkelighet som best møter den ansattes skiftende følelsesmessige behov.
Forfatteren av kommentaren er Marius Jundulas, daglig leder i Gjensidige
Forfatterens mening er ikke nødvendigvis sammenfallende med forlagets stilling.
Velg selskapene og temaene som interesserer deg. kilder.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»