I Kalix testes bærekraft med tungtrafikk – det kan redde landets aldrende broer

Gabriel Sas jobber som professor ved LTU. I anleggsbrakken viser han på tavlen sin hvordan tungtransportsjåfører følte ubehag da de krysset den gamle brua. Han svingte under armen på lastebilen og sjåførene hørte ham inne i førerhuset. Så det er mye å undersøke for forskerne på stedet.

– Jeg drømmer om å ta en gigantisk skive av broen, som en brødskive, sier Gabriel Sas, professor i konstruksjon ved Luleå tekniske universitet.

– 30 meter bred og to meter dyp og vi kan ha den som kunstobjekt på LTU og vi kan også fortsette å forske på den.

År med erfaring

Byggforskgruppen ved Luleå tekniske universitet har lang erfaring innen broforskning. En forskning som ofte vekker stor interesse, da usikkerhet om eldre bruers levetid, kapasitet og sikkerhet er en svært aktuell problemstilling også på internasjonalt nivå.

Den gamle brua skal snart rives

Den gamle brua skal rives i fremtiden og senere vil deler av den bli tatt med til det såkalte MCE-laboratoriet ved Luleå tekniske universitet, hvor forskerne skal gjennomføre ytterligere tester.

På dette tidspunktet forsterkes isen under brua slik at ingen betongklumper havner i vannet når brua begynner å rives i februar. Den bør derfor slås ned bit for bit. Å rive bruene på denne måten er nytt, sier Gabriel Sas.

I videoen forteller han om hvorfor det er viktig å forske på den gamle Kalix-brua.

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.