Kritikk av klesbutikkvalg – fjerner plussstørrelser

Ellinor Elofsson, 31, har lenge lagt merke til hvordan store kleskjeder har flyttet sine pluss-size-kolleksjoner til nettbutikker, fremfor fysiske.

Det var da han besøkte en Lindex-butikk at han endelig fikk nok.

På et skilt ble kundene informert om at butikken ikke hadde mange plussstørrelser, men at et større utvalg kunne finnes på selskapets nettsider.

– Jeg hørte at det måtte være nok nå. Jeg skjønte at jeg skulle se i butikkene, men det var ingenting for meg. Jeg ble forbanna og følte «hva i helvete» sier Ellinor Elofsson.

– Det er ganske ille, må du si. Det virker ikke akseptabelt noe sted. Følelsen de gir er at de vil ha pengene våre, men de vil ikke ha oss i butikken.

Mange kjenner seg igjen

Sinne ble til et innlegg på Instagram og Facebook.

– Jeg anser meg selv som en kroppsaktivist. Jeg vil endre folks selvbilde og føle at de kan ta plass og ha det gøy, uansett størrelse. Jeg har alltid vært større enn normen, så det har alltid ligget mitt hjerte nært. At alle skal behandles likt, uansett utseende, sier Ellinor Elofsson.

Og det viste seg at hun ikke var alene om følelsene sine.

I kommentarfeltet på Instagram og Facebook snakker hundrevis av kvinner om lignende opplevelser.

Butikkpersonalet tok også kontakt med Ellinor.

– Det er også folk fra Lindex, det vil si som jobber i butikkene, som også har nyheter om dem. Og han sa at «vi forstår reaksjonen og vi har reagert på det også.» Det er de som kan se skuffelsen til kundene og som kan annonsere det, og det er ikke noe gøy å måtte gjøre det.

https://www.instagram.com/p/CYSIQQYOXeH/?hidecaption=true

Siden innlegget gikk i luften har representanter fra H&M og Lindex tatt kontakt med Ellinor Elofsson og hun opplever kontakten som positiv.

Nå håper han på en endring.

– Jeg håper vi kan få de store klærne tilbake til butikkene. Klærne sys etter vanlige størrelser, men er det noen som trenger å prøve klærne er det de som er utenfor normen. Fordi kroppen deres ikke ser ut som plaggene de er ment for.

«Mange foretrekker å handle på nett»

Håcan Andersson, presseansvarlig i H&M, sier deres mål er å tilby et bredere sortiment, men at endret kundehandelsatferd påvirker hva som er i butikken.

«Mange av våre kunder foretrekker å handle på nett og på H&M.com kan vi tilby et enda bredere utvalg av produkter, størrelser og flere konsepter,» skriver han i en e-post.

Han fortsetter:

«I tillegg har det også skjedd en positiv endring ettersom mange av våre konsepter nå er tilgjengelig i butikk i størrelse 50».

Hos Lindex er plus size-avdelingen fjernet, for å tilby alle plagg i større størrelser i stedet.

«Vår ambisjon i Lindex er å tilby et bredt spekter for alle kvinner, uansett størrelse, på en stimulerende og inkluderende måte», skriver kommunikasjonssjef Kristina Hermansson i en epost.

Han mener større størrelser finnes både i butikk og på nett, men størrelsene S til L er de mest populære.

Cubus har på sin side ikke sin egen plus size-samling.

«Vi har størrelse XS-2XL i våre fysiske butikker og XS-3XL i vår nettbutikk», skriver Johan Jakobsson, markedssjef i Cubus, i en epost.

Cubus kom nylig på topp i en test som så på størrelsesspekteret i det norske programmet «TV2 Hjelper deg», skriver videre og sier det viser at selskapet har et sortiment inkludert for mange av kundene sine.

FOR Å VITE MER: Mysteriet: Jeg fant en hemmelig lapp i H&M-pakken
FOR Å VITE MER: Kroppsaktivist Josefine: «Alle kvinner bør sette seg ned»
Svenske sokker registrerte en økning i overskudd i fjor.

Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.