Julehilsen fra Netthandel: vi oppsummerer 2023 og deler årets mest leste nyhet

2023 forventer ytterligere fusjoner. I et tøft og turbulent marked er det mye å vinne på å være stor – eller større. Nettopp troen på at man ved å kombinere sine ressurser blir sterkere var årsaken til at Fjellsport og Skit Fiske meldte om ønske om å slå seg sammen i sommer.

Ytterligere fusjoner har skjedd, for eksempel CDON og Fyndiq, Power og svenske Mediamarkt, Best of Brands, Yaytrade og Johnell, Mystore og Wikinggruppen og nå sist Oda og Mathem. Som du ser hindrer ikke landegrenser fusjoner mellom bransjeaktører med mål om å vokse i de nordiske landene.

Flere retningsendringer

Vi har også lagt merke til mye rebranding. Sist, men ikke minst, led vi en vill. I juni skiftet vi navn fra Ehandel.com til Netthandel.no. Et grep som vi ønsker å signalisere at vi i fremtiden ønsker å satse mer på det norske markedet, blant annet med lanseringen av vår medlemstjeneste Netthandel Pluss, planlagt i januar.

Flere navneendringer tar sikte på å gjøre nettopp det; kunngjøre en retningsendring. Norske Fjong har blitt Vibrent og forbereder seg på internasjonal vekst. LMK-konsernet ble til Cheffelo, live shopping-plattformen Elisa ble til Sprii – og Posten Norge endret navn til Posten Bring for å understreke logistikkvirksomhetens viktige rolle.

Hva blir neste normale?

Ellers har året vært preget av en rekke markedsføringstiltak med høyt økonomisk innhold, inkludert Komplett, Netonnet og Helthjem med sine nasjonale TV-reklamer. Lavpriskjeder med et bredt produktspekter har for alvor sikret sin posisjon i markedet, hvor den danske kjeden Normal krenker.

Flere og flere av dere er enige om at det er det Det beste fra begge verdenene som gjelder – og både Netonnet, Blivakker og Meny har gått helt ut med sine omnikanalinvesteringer.

For å oppsummere året han tilbrakte der, er det spesielt ett sitat som har festet seg hos meg. Det er ingen ny normal, bare den neste normalen. Det konkluderte trendforsker Louise Byg Kongsholm på høstens Trehandelskonferanse.

Og det er en god sjanse for at det er akkurat det det blir i årene som kommer. Stadig nye normaliteter som krever stadig mer effektive endringsprosesser blant kommersielle, fysiske og digitale aktører, når nye utfordringer og muligheter dukker opp i horisonten.

Netthandel Pluss lanseres i januar

Vi benytter også anledningen til å fremheve våre mest leste artikler gjennom året. Listen over våre mest leste artikler er preget, ja, av flere lister. Både de som promoterer de største nettbutikkene i Norge og de største influencerne på Instagram.

Videre overtok nettbutikken Derute.no to av de ti mest leste nyhetsspotene i år. Den første, hvor det ble varslet en massiv lagerrydningskampanje, etterfulgt av nyheten om at nettbutikken er konkurs.

Selv om vi skulle ønske at listen over e-handelsfeil var kortere i 2024, lover vi å holde deg oppdatert på det nye året og håper du finner en oversikt over alt du måtte trenge og mer når vi lanserer vår nye abonnementstjeneste i januar. I så fall ønsker vi å fokusere mer på nyttige guider og konkret materiell som vil hjelpe e-handlere på veien mot suksess.

Med dette ønsker vi i Netthandel alle våre trofaste lesere en god og fredfull jul!

Alt ok,

Netthandel-redaksjonen

Her er våre mest leste nyhetssaker i 2023










Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *