Kunder i dag har høye forventninger til en pålitelig, sømløs digital opplevelse og økt tilgjengelighet. Samtidig får bedrifter økende tilgang til data og med det økt digital forretningsrisiko, noe som skaper et større behov for effektivt informasjonssikkerhetsarbeid.
– Kundeservice er den største kilden til kundedata og informasjon i dag. For å sikkert samle inn, administrere og resirkulere data kreves det orden og strukturert informasjonssikkerhetsarbeid, sier Magnus Larsson CIO, i H1 Communication.
For å hjelpe bedrifter og organisasjoner i gang med informasjonssikkerhetsarbeidet har H1 Communication utviklet et 5-trinns program.
– Arbeidet med informasjonssikkerhet handler om ressursene og prosessene til hele virksomheten, så det er viktig å starte med å definere formål og målsettinger. Utfordringen er å forstå og noen ganger til og med nedtone det arbeidet. For eksempel kan det være nok med en excel-liste over informasjonsmidlene dine, der du kan vurdere eiendeler og risikoer, sier Magnus Larsson.
Større bevissthet, risikostyring og ansvarsfordeling
Bevisstgjøring innad i organisasjonen og bevisstgjøring om at dette er et pågående arbeid er også en del av arbeidet, sier Magnus Larsson.
– Det er også viktig å sørge for å ha riktig fokus på teknisk sikkerhetsarbeid, at prosessautomatisering har mange fordeler, reduserer risikoen for feilhåndtering og sparer tid.
Til slutt er risikostyring samt klarhet, ansvarlighet og autoritet viktig for å lykkes og dermed minimere risikoen for den digitale virksomheten.
– Det er viktig å fokusere på de risikoene man finner som vil oppstå med stor sannsynlighet og de som er usannsynlige, men som har veldig store konsekvenser for selskapet dersom de oppstår.
H1 Communication, bransjens eneste sertifiserte outsourcingleverandør for informasjonssikkerhet (ISO 27001), hjelper sine kunder med kundeservice, teknisk support, PKI-tjenester og responsservice.
– Å være sertifisert er en tillitssak for oss som leverandører. Våre kunder skal føle seg trygge på at vi som håndterer dataene deres gjør det sikkert, at vi har gjort vårt informasjonssikkerhetsarbeid riktig, avslutter Magnus Larsson.
Om H1 Kommunikasjon
H1 Communication AB ble født i 2007 på grunnlag av domfellelsen; at menneskene som føler glede er de som bidrar til å skape en positiv atmosfære og få ting til å skje – grunnlaget for en god kundeopplevelse. Vi er en ledende partner i Norden for outsourcing av kundeservice, har 400 ansatte fordelt på fem lokasjoner og er ISO 9001/14001 og 27001 sertifisert. Lær mer om «Fem trinn til vellykket informasjonsarbeid» på vår nettside: www.h1.se.
Lær mer om «Fem trinn til en vellykket jobb med informasjonssikkerhet»
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»