(AFP) – Mester i melankoli på kino og brohode på en ny norsk kino, regissør Joachim Trier, hvis siste film «Julie (i 12 kapitler)» kommer ut på onsdag, har begynt å filme allerede før han kan lese og skrive.
En bestefar-regissør – Erik Løchen – som konkurrerte om Gullpalmen i 1960 sammen med Fellini, Bergman, Antonioni og andre Bunuel, en lydteknikerfar, en morforfatter av dokumentarer … Skjebnen til Joachim Trier, til og med en fjern slektning av danske Lars von Trier, virker det hele tegnet.
Som femåring fikset han med farens animasjonsfilmer med et Super 8-kamera, før han laget skateboardvideoer noen år senere, hans tenåringslidenskap.
Regissøren, født 1. mars 1974, utdannet ved en filmskole i London, skildret uro, selvoppdagelse og desillusjon i sine første filmer ved å bære på et selvmordsraseri.
Atmosfæren, bruken av amatører eller ukjente skuespillere … Kritikere legger merke til innflytelsen fra den franske nybølgen i ham.
«Jeg har utforsket i alle filmene mine denne utrolige ideen om at du kan møte noen til feil tid, at de ikke er den rette personen (når de må) og at et forhold til slutt ikke fungerer» av denne grunn, forklarte Joachim Trier i Cannes.under presentasjonen av «Julie (i 12 kapitler)». «Det er et eksistensielt potensial når vi nærmer oss utviklingen av et romantisk forhold.»
Med denne filmen markerer regissøren, som hevder å jobbe i en gruppe, en trilogi som begynte, uten å vite det, for 15 år siden. Den forteller på en glimrende måte plagene til en ung kvinne i dag, spilt av Renate Reinsve, revet mellom karrieren, kjærlighetslivet og rollen som voksen.
– Umulig lykke –
Tidligere hadde hans første spillefilm «Nouvelle Donne» (2006) utforsket smertene til en nybegynner forfatter som prøver å bygge seg opp igjen etter å ha blitt innlagt på et psykiatrisk sykehus.
I «Oslo, 31. august», tilpasning av romanen «Le feu follet» av Pierre Drieu La Rochelle, valgt ut i Cannes i «Un Certain Regard»-delen i 2011, er han en narkoman på slutten av behandlingen som mislykkes. å finne en plass i samfunnet.
De tre verkene har det til felles at de er skutt i Norge, i Oslo, med samme skuespiller – Anders Danielsen Lie – i hovedrollen og følelsen av utenforskap som urovekkende tema.
Som om karakterene deres ble rammet av en slags forbannelse, det å forbli på kaien, ute av stand til å kjenne lykke i et samfunn som statistisk sett svømmer der.
«Det er ofte uheldig at det er mange interessante ting», dekoder Camilla Laache, filmkritiker i TV2.
Joachim Trier «er flink til å male menneskeportretter», sier han. «Han lager filmer om mennesker og om mennesker, det finnes alle typer av dem, selv i det lykkeligste landet i verden.»
Regissøren selv er ikke ensformig.
Med «Louder than Bombs» forlater han sitt eksklusivt norske univers: filming på engelsk og fransk i New York, eklektisk casting med franske Isabelle Huppert, irske Gabriel Byrne og amerikanske Jesse Eisenberg, multinasjonal produksjon … Denne dramafamilien var også i strid. for Gullpalmen året den kom ut, i 2015.
To år senere inntar skandinavisken den romantiske thrilleren beriket med et snev av fantasi, med «Thelma».
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»