«Jeg kommer aldri til å kjøre byggeheis igjen» – Avisen Elektrikern

Fra venstre: Kenneth Nyburg, Suman Hossain, Mikael Ersson og Anders Ericson.

Vi sees i boden utenfor Värtaverket i Ropsten i Stockholm.

Mikael Ersson har jobbet som elektriker siden 2008, men hadde ikke tatt særlig hensyn til sikkerheten før den forferdelige ulykken i Sundbyberg inntraff.

– De trodde bare det skulle gå. Men neste gang blir det trappene.

Suman Hossain er hovedverneombud ved Bravida Stockholm, samt regionalt verneombud i Elektrikerforbundet.

Han forteller at han umiddelbart etter ulykken tok kontakt med alle selskapets avdelingsledere i Stockholm for å sikre at alle byggeheiser på Bravida-prosjekter ble kontrollert.

– Tidligere sjekket vi ikke datoen for siste inspeksjon under sikkerhetskontrollene våre, vi stolte på utvikleren, men vi skal sjekke disse tingene nå, sier Suman Hossain og fortsetter:

– Jeg tror mange i byggebransjen får panikk når heiser rister i fremtiden. Jeg blir i hvert fall redd når jeg skal kjøre anleggsheis i fremtiden.

– I fremtiden ønsker man å se inspeksjonsdokumentene. Tiden da man antok at alt skulle være trygt er forbi, sier Mikael Ersson.

Den tiden da du antar at alt vil være trygt er borte

Michael Ersson

Sikkerhetsoffiser: «Det som skjedde er at trappen er løs»

Anders Ericson er klubbpresident og sikkerhetsrepresentant for Bravida Stockholm. Det reiser også spørsmålet om sikkerhet når det gjelder stillaser.

– De forteller oss at det er trygt, men de som bygger og inspiserer er kanskje ikke tilstrekkelig trent. Det har hendt oss flere ganger at stigene blir løse ved klatring mellom stillasnivåene. Det verste var når du klatrer opp stigen og den setter seg fast på midten, så det er som en huske. Da må du holde deg fast for ikke å falle.

Han fortsetter:

– Vi må stille spørsmål oftere. Det vi kan lære av dette er at forhåpentligvis vil kollegene våre ringe oss oftere når vi føler oss utrygge, slik at vi kan verifisere sikkerheten.

Anders Ericson og Suman Hossain møter Elektrikern på Ropsten i Stockholm.

Større kontroll på anleggsheiser

Når det gjelder byggeheiser, sier han at det sannsynligvis vil bli flere kontroller.

– Du må nok sørge for at heisene går på tomgang et par omdreininger hver gang det legges nytt gulv på heisen, før du bruker den til mennesker og materialer.

Bravida Stockholm-installatører opplevde også en alvorlig ulykke med en byggeheis.

Kenneth Nyburg, sjefsmontør ved byggeplassen Värtaverket, forteller om en hendelse som skjedde for et par år siden under oppussingen av regjeringsbygget Rosenbad.

– Det var et tannhjul i utstyret som kjører heisen som gikk i hop. Dette førte til at heisen falt sidelengs, flere meter høyere, mens det var personer i heisen.

Det som skjedde i Sundbyberg skal ikke skje

Kenneth Nyburg

Ved denne anledningen kom ingen til skade, heiskabinen ble holdt av sikkerhetskabelen som alle heiser skal ha.

– Det kunne gått veldig ille hvis noe veldig tungt hadde blitt båret inn i heisen, sier Anders Ericson.

– Vi hadde jobbet der i halvannet år og brukte heisen hver dag. Installatørene ble naturligvis sjokkerte og redde etter hendelsen og vi rapporterte det i vårt interne system, sier Kenneth Nyburg.

Minner ble vekket etter Sundbyberg-ulykken

Heisen ble stengt og reparert, men ulykken sitter igjen i minnet til de som jobbet på bygget.

Også nå, etter den alvorlige ulykken i Sundbyberg.

– Det som skjedde i Sundbyberg skal ikke skje, sier Kenneth Nyburg, og forteller at han nå vil ta på seg jobben som verneleder igjen. Han vil at kollegene skal komme hjem fra jobb i perfekt stand.

Michael Ersson.

Det forverrer sikkerheten på byggeplasser

Han sier han synes bygningssikkerheten i landet generelt har blitt dårligere de siste ti-femten årene.

Årsakene er ifølge ham den korte byggetiden og tilstedeværelsen av mye utenlandsk arbeidskraft på byggeplassene.

– Dette medfører fare for språklig forvirring. Men alt henger sammen, til syvende og sist handler det om penger. Den siste linjen skal gi fortjeneste.

Anders Ericson er enig:

– Bedrifter henter inn billig, ufaglært arbeidskraft. Dette gjelder hele bransjen, inkludert produsenter. Det er det billigste som gjelder. Den skal være klar i tide, men ikke koste mer.

Dette er hva vi vet om Sundbyberg-ulykken:

Nødetatene ble tilkalt mandag 11. desember 2023 etter at en anleggsheis ved en Sundbyberg arbeidsplass plutselig kollapset til bakken. Byggeprosjektet var Ursviktårnet, en bygård på 14 etasjer. De var kommet til tiende etasje da ulykken skjedde. Byggeheisen falt 20 meter og fem mennesker omkom.

Andersson Company hadde totalentreprisen. Ifølge selskapet var det totalt 55 personer i arbeid på arbeidsplassen ulykkesdagen. Av disse var seks personer interne ansatte i selskapet, som utførte ledelses- og koordineringsaktiviteter. 34 personer var ansatt hos underleverandører og 15 personer jobbet i andre eller tredje ledd i underleverandørkjeden. Alle de omkomne var ansatt hos underleverandører.

Ofrene er to ukrainske statsborgere, en russisk, en afghansk og en svensk. De to ukrainske statsborgerne var «prøvearbeidere med muntlige avtaler» og begge hadde ikke arbeidskontrakt eller gyldig identitetsdokument.

Heisen som ble brukt var en Alimak Scando 650, en standard heis som ofte brukes på byggeplasser. Ifølge en pressemelding fra Almiak har selskapet etter besøk på ulykkesstedet fastslått at to av masteseksjonene som skal holde heisen på plass ikke var boltet sammen. Det antas at dette kan være årsaken til at heisvognen falt i bakken. Installasjonene ble ikke utført av Alimak.

Når en anleggsheis av denne typen settes i drift, skal den kontrolleres av en uavhengig part. Dette må imidlertid ikke skje etter igangsetting av første del eller under bygging av nye seksjoner av pelen. I stedet blir det kontrollert gjennom egenkontroll. I dette tilfellet ble installasjonen av heisen utført av selskapet ABC Bygghissar.

Andersson Company skriver i en pressemelding: «I forbindelse med installasjonen av heisen ble det foretatt en kontroll av en akkreditert ekstern kontrollør og vi mottok kontrollrapporten. I etterkant har ABC Bygghissar gjennomført egenkontroller av sitt arbeid med hver ny heishøyde ettersom det ble bygget nye etasjer i bygget. Vi mottok kontinuerlig egenkontrolldokumentasjon for hver elevasjon. Siste heishøyde var 5. desember.»

Seks dager senere skjedde ulykken.

Hendelsen er under etterforskning da fem tilfeller av alvorlige krenkelser på arbeidsplassen, inkludert død av en annen, og to tilfeller av fare for en annen, involverer to personer som skulle ta heisen, men som de aldri gjorde det.

Fire myndigheter er involvert i etterforskningen. Fra påtalemyndighetens side bør etterforskningsarbeidet være avsluttet innen 18 måneder.

Milo Pascall

"Lidenskapelig spiller. Venn av dyr overalt. Generell alkoholevangelist. Banebryter for sosiale medier. Zombie-nerd."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *