Etter økningen i matvareprisene: undersøkelser for å se om kundene betaler for mye

Mat har blitt dyrere og skader lommeboken vår selv når vi kun kjøper noen få grunnleggende nødvendigheter. På ett år er økningen i matvareprisene i Sverige på over 20 %, mer enn i andre nordiske land.

I Sverige er det noen få store kjeder som dominerer mathandelen, et såkalt oligopolistisk marked. Dette øker risikoen for at prisene forblir høye, ifølge det svenske Konkurransetilsynet.

– Som konkurransemyndighet er vi alltid bekymret om det er et marked med få aktører og vi ser prisene øke. Vi ønsker å se et marked med mange aktører slik at det er mulighet for forbrukeren å bytte selskap dersom noen aktører øker prisen, sier Martin Bäckström, enhetsleder i Konkurransetilsynet.

Undersøk hvordan kostnadene fordeler seg

Inflasjon påvirker alle ledd i næringskjeden, fra produsent til forbruker. Det er ikke klart hvorfor økningen i matvareprisene er høyere i Sverige enn i de andre nordiske landene, men det undersøkes for tiden om svenske forbrukere har blitt rammet av urimelige økninger i matvareprisene. Det svenske Konkurransetilsynet ønsker å finne ut hvordan kostnadsfordelingen ser ut i ulike ledd i næringskjeden og om kundene har båret for tungt lass.

– Vi instruerte forskere til å undersøke hvor kostnadene ble absorbert i næringskjeden og i så fall ble disse videreført til forbrukerne i større grad enn det som var rimelig, sier Martin Bäckström.

Enda dyrere mat

Kundene til landets dagligvarebutikker ser ikke ut til å kunne regne med et fall i matvareprisene i fremtiden: prisene vil i stedet fortsette å stige, bekrefter Ica, Coop og Axfood Dagens Nyheter. Klas Balkow, administrerende direktør i Axfood med Hemköp og Willys, påpeker at effektene av pandemien det siste året er blitt forsterket av krigen i Ukraina.

– Leverandørene ønsket å få mer betalt fordi innsatsen deres ble dyrere, sier han til DN.

– Vi vil ha et sterkt prisøkningspress fra leverandørene og jeg ser ingen nedgang på kort sikt. Høy inflasjon vil forhåpentligvis avta mot slutten av året.

Javascript må være aktivert for å spille av videoen

Jennifer Södergren: «Jeg tenker litt mer i forhold til avfall» – kom på supermarkedet og hør på hvordan kundene tenker. Foto: Per Leandersson, Leo Rhenström/SVT

Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *