NewRocket introduserte en ny generasjon geldrevne rakettmotorer. Som han skriver Israels tider, PowerGel er billigere og mindre giftig enn analoger som brukes i romfartsindustrien. Hovedfordelen med PowerGel er muligheten til å «slå på» og «slå av». NewRocket-systemet er egnet for både romfartøy og forsvarsteknologi.
– Drivstoffet vårt består av enkel parafin, som vi har tilsatt nye stoffer for å gjøre det om til en gel. Og så la vi til stoffer som gjør den gelen til et høyytelses, energisk, hypergolisk drivmiddel, sier Ilan Harel, administrerende direktør i NewRocket.
NewRocket-manualen avslørte ikke de nøyaktige egenskapene til drivstoffet og materialene som ble brukt, bare forfatteren av systemet, Benny Natan, professor ved Israel Institute of Technology. Han utviklet og patenterte denne formelen for noen år siden, men lisensierte den bare til NewRocket.
Missiler som bruker slike drivstoff kan slås av og på, drivstoffet kan lagres i lang tid, det er ikke giftig; motorene egner seg både for rom og forsvar «hvor enn missiler brukes». bilde PowerGel
Tradisjonelt drivstoff som brukes i romfartøy og missiler er basert på brennbare materialer. Det er effektivt, men bare hvis oppskytingen er på egen hånd: Når romfartøyet aktiverer drivstoffet, begynner det å brenne og brenner til det går tomt. I mellomtiden kan PowerGel avvikles. Med det nye drivstoffet vil luftfartsselskaper kunne spare penger på bekostning av drivstoffrom, nøyaktig kontrollere flyreiser mellom planeter og trygt returnere gjenbrukbare romfartøyer.
«I raketter som ikke bruker kontrollerte motorer, brukes de til de går tom for drivstoff. «Bedrifter som bruker kontrollerte motorer bruker svært giftig drivstoff som kan lagres i lang tid eller kryogent drivstoff som er ikke-giftig, men som bare brukes i kort tid,» la Harel til.
Ifølge administrerende direktør overgår PowerGel analoger i alle parametere. Videre bemerker NewRocket at dagens drivstoff som brukes til å skyte opp satellittene er basert på det svært giftige hydrazinet, som snart vil bli forbudt i Europa.
NewRocket samarbeider med flere luftfartsselskaper for å utvikle motorer og drivstoffprøver og lover også å komme inn på markedet «veldig raskt». Innehaveren har allerede nådd 1 million. Britisk holder Consensus Business Group (CGB) investering i USD, men ikke nok. NewRocket forventer å samle inn ytterligere 6 millioner. USD for å fullføre utviklingen og starte produksjonen av PowerGel.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»