Hvordan se det beste av Norge med tog

Langdistansetog i Norge er den virkelige reiseavtalen i et land som ikke er kjent for sine rimelige reisemuligheter. Å reise mellom store byer med tog er vanligvis billigere enn å fly, samtidig som det gir den ekstra fordelen av naturskjønn utsikt under store deler av reisen.

Ulempen er at Norges jernbaneinfrastruktur eldes og fortsatt er enkeltsporet mange steder, noe som betyr at reisetidene kan være langsomme. Men med forhåndsplanlegging kan det å ta det langsomme alternativet være en veldig morsom måte å se det beste av Norge på et budsjett.

På intercity-ruter sparer nattog også overnattingskostnader. Du kan velge mellom å bestille en bitteliten hytte mot en ekstra kostnad eller å ta risikoen med å prøve å sove på et vanlig sted. På enkelte ruter er det mulig å dusje på et hotell i nærheten av ankomststasjonen mot en ekstra kostnad.

Den kjente linjen fra Oslo til Bergen

Mange reisende har linjen Oslo til Bergen på ønskelisten siden den ofte viser verdens vakreste togreiser.

Fascinerende panoramautsikt holder passasjerene opptatt store deler av den seks timer lange reisen mens toget klatrer og krysser Hardangervidda, som er snødekte selv midtsommers.

Ikke alle turister reiser hele ruten. Noen stopper på Hardangervidda for å overnatte i hytte, andre går over til Flåmsbanen, mens andre besøker det kjente skistedet Gelio.

Timer og billetter: vy.no

Flåmsbanen: fra Myrdal til Flåm

Myrdal er en bitteliten stasjon på 867 meter (2844 fot) over havet på Oslo-Bergenbanen. Det er ingen veier her og bare noen få drosjer, likevel er stasjonen en av de travleste på linjen. Dette er fordi det er utgangspunktet for Flåmsbanen, en av Norges største turistattraksjoner.

Den 20,2 km lange linjen ble bygget fra 1924 til 1940, og går ned fra fjellplatået gjennom den frodige Flåmdalen til Aurlandsfjorden. Med åtte stopp, 20 tunneler og en bro er linjen et ekte ingeniørvidunder. Men det er naturen som tiltrekker seg mange turister.

Nå utelukkende en turisttjeneste, stopper toget i noen minutter på et par stasjoner for å la passasjerene ta bilder av landskapet. Dette inkluderer Kjosfossen stasjon, som ble bygget spesielt for å gi utsikt over den spektakulære Kjosfossen.

Timer og billetter: norwaysbest.com

Raumabanen: fra Dombås til Åndalsenes

Denne 114 km (71 miles) lange jernbanen er en av de mindre kjente linjene i Norge, men en av de mest imponerende.

På kryssing av Romsdalsdalen forbinder banen Oslo-Trondheimbanen i Dombås med fjordbyen Åndalsnes. Underveis møter vi det fantastiske Kylling Bru bru, to hesteskosvinger og gir utsikt over Romsdalsalpenes forrevne fjellandskap.

Timer og billetter: sj.no

Shouldrebanen: fra Oslo til Trondheim

Dovrebanen er en populær linje blant både turister og lokalbefolkning, og forbinder to av Norges mest populære byer og betjener også vintersportstedene Lillehammer og Oppdal.

Selv om det ikke er fullt så bemerkelsesverdig som Bergens- eller Flåmsbanen, bringer toget likevel passasjerer i nærkontakt med norsk natur fra innsjøutsikt til Dovre-fjellplatået. Noen ganger kan du til og med se en av de få hundre moskusene som kaller fjellene sitt hjem.

Timer og billetter: sj.no

Nordlandsbanen: fra Trondheim til Bodø

Med sine 729 km (453 miles) er Nordlandsbanen Norges lengste jernbane. For å forbinde Trondheim og Bodø, tar to tog om dagen nesten ti timer å fullføre hele reisen, snirkler seg gjennom mange lokale stasjoner og krysser polarsirkelen.

Høydepunktet er fjellturen Saltfjellet, som er virkelig vill når som helst på året og et hvitt vinterlandskap om vinteren og våren.

For turister som liker å reise sakte, er toget et godt valg for å nå Lofoten. Fra Bodø betjener flere daglige fergeavganger ulike deler av den pittoreske skjærgården.

Timer og billetter: sj.no

Internasjonale togreiser

Et par internasjonale ruter lar også togpassasjerer ankomme Norge med tog. Direktetog betjener Oslo fra Stockholm og Gøteborg i Sverige.

Trondheim kan nås fra Östersund og det er planer om direkteforbindelse fra Stockholm når arbeidet med å fullelektrifisere linjen er ferdig om noen år.

Det er også mulig å nå Narvik fra Nord-Sverige, selv om Narvik selv ikke er koblet til resten av det norske jernbanesystemet.

Felicia Webb

"Henivne zombieforsker. Uhelbredelig matspesialist. Lidenskapelig nettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *