Hvordan Louise Barnekow vil forvandle Mynewsdesk og den uforlignelige investeringen til administrerende direktør i SaaS

Da mine Breakit-kolleger og jeg slapp forrige uke vår omfattende undersøkelse angående nye saker og evalueringer i SaaS-Sverige, sladret jeg om at vi hadde flere nyheter på gang. Flere har hørt fra oss etter gjennomgangen og vi har fått flere forslag på interessante selskaper, som jeg kanskje burde skamme meg over fordi vi glemte å trekke frem i undersøkelsen.

Denne uken inviterer jeg til to CEO-intervjuer – og jeg tilbyr også intervjuet som vanligvis er eksklusivt for våre nyhetsbrevabonnenter! Men du er velkommen abonner på Breakit-nyhetsbrevet for å være sikker på at du fortsetter å lese SaaS Brief.

Vi kunne begge avsløre at administrerende direktør i Whispr Joachim Legion han forlater sin rolle i selskapet, med håp om en ny begynnelse. Og vi har også snakket med administrerende direktør i Mynewsdesk Han vet Barnekowsom forteller hvordan dagens norskeide selskap også vil lykkes med ny tenning.

Personalkultur har vært et hett tema i lang tid nå og er noe som nesten alle jeg snakker med tar opp. Å finne de riktige strategiene kan føre til både å rekruttere ansatte lettere og effektivisere virksomhetens drift.

På slutten av dette brevet avslører Louise Barnekow hvilken strategi Mynewsdesk satser på og hva de ønsker at den skal oversettes til i fremtiden.

PS. SaaS Brief er det nye Breakit-nyhetsbrevet som er fullstendig fokusert på SaaS-området. Har du noen ideer om dette nyhetsbrevet? Eller vår SaaS-dekning på Breakit? Du kan kontakte meg på tobias.blixt@breakit.se – alle innspill og tanker settes pris på!

PPS. For de av dere som har ventet på Camilla Bergmans artikkelserie The CEO’s Journey som normalt også sendes i helgen, har hun tatt noen uker fri på grunn av familieutvidelse!

Denne ukens SaaS-sweep

Denne uken fant vi et oppkjøp, avgang av administrerende direktør og tok også en nærmere titt på Worldfavor for å øke tempoet innen bærekraft.

  • Vi har tidligere fremhevet Whispr Group i begge de store SaaS-rapportene i undersøkelser av fjorårets nyeremisjon. Så vi kunne avsløre at gründer og administrerende direktør Joakim Leijon har gitt fra seg makten i selskapet – nå viser det seg at han også trekker seg fra konsernsjefstolen.

    I et langt intervju med Breakit utvikler sine tanker bak beslutningen og hvor han vil fokusere som president i selskapet.

    «Vi trenger en administrerende direktør som kommer med ny energi og et annet lederskap i årene som kommer,» sier han.


  • Apropos Joakim Leijon deler han en annen interessant detalj. Eller et skrytepoeng om du vil. Men min administrerende direktør Camilla Bergman har i flere uker klaget på at jeg trenger mer sladder i dette brevet – og fordi jeg er redd for jobben, skal jeg selvsagt lytte.

    Joakim Leijon hevder han var den første investoren i e-handelsplattformen Tipser. Det selskapet ble solgt til giganten Bolt i fjor for omtrent 1,8 milliarder svenske kroner, i en avtale der eierne måtte velge mellom kontanter eller Bolt-aksjer.

    Selv om Joakim Leijon ikke ønsker å avsløre nøyaktig hvor mye han investerte i Tipser annet enn at han var et «normalt englenivå», sier han at den opprinnelige avkastningen på investeringen var 100.000 prosent på salget til Bolt.

    Selv har han valgt å få betalt i aksjer.

    «Det var en syk ting. Under selve oppkjøpsprosessen hentet Bolt inn midler i to runder, noe som betyr at aksjene har doblet seg i verdi i løpet av transaksjonen.»

    Tipser er ikke et rent SaaS-selskap, så det representerer faktisk ikke SaaS Brief. Joakim Leijon selv har derimot lang erfaring i SaaS-bransjen og planlegger å begynne å investere i større grad nå.

    «Nå vil jeg aktivt investere og utvikle teknologiselskaper gjennom mitt Foxtail-investeringsselskap. Jeg liker veldig godt å jobbe med lidenskapelige og motiverte gründere som ønsker å endre en bransje, sier han.


  • Et notat for denne ukens SaaS Brief er Hypergene, som utvikler systemer for beslutningsstøtte og forretningsstyring. I dag omsetter selskapet for rundt SEK 200 millioner, men har nå Stockholm by som hovedkunde, med en avtale verdt rundt SEK 50 millioner fordelt over fem år med mulighet for forlengelse. ComputerSweden rapporterte.
  • Pythagoras kjøpt opp av programvareinvestor Monterro. Eierskapet vil være 60-65 prosent etter handelen og Pythagoras er verdsatt der til 250 millioner svenske kroner. Selskapet har vært i drift siden 1995 og har utviklet en tjeneste som skal forenkle eiendomsforvaltningen.
  • Bærekraft er et viktig tema for de fleste i dag. Investorer må spore ytelsen til porteføljeselskapene sine, porteføljeselskaper må spore leverandørene sine, og kunder vil vite at produktene de kjøper ble laget med bærekraft i tankene.

    Takket være regelverk og kundepress har bedrifter mange grunner til å søke tjenester som legger til rette for overgangen. Worldfavor kunne snu ryggen til denne trenden i et intervju forteller medgründer Frida Emilsson om selskapets vekst og planer for fremtiden.

Ukens SaaS-profil: Louise Barnekow

Svenske Mynewsdesk har en omsetning på rundt 200 millioner SEK (2020) og har hatt norske NHST Media Group som eier i noen år. De siste årene har selskapets vekst avtatt noe og resultatlinjen i 2020 var sint rød etter en stor devaluering i en filial.

For administrerende direktør Louise Barnekow er imidlertid planen klar. Nå skal Mynewsdesk vokse igjen og endringene som skal gjøre dette mulig er på plass.

Han ønsker ikke å røpe salg for 2021, men vil være i samme distrikt som tidligere år.

«Vi har hatt en rask vekst i flere år, så noen ganger må du stoppe opp, gjennomgå alt du har gjort og sørge for at vi utfordrer oss selv,» sier Louise Barnekow og forklarer at fokusområdene akkurat nå er innovasjon. markedsføring – og Tyskland.

«Tyskland har et slikt potensial. Et gigantisk marked. Vi er markedsleder i Norden i vårt mellomsegment, men bare en liten trekkraft i Tyskland ville bety et enormt potensial, fortsetter han.

Det store endringsarbeidet som Louise Barnekow har påtatt seg for å legge til rette for vekst, må derimot ligge i bedriftskulturen. Både for å sikre at selskapet kan tiltrekke seg rett talent til rett tid, men også for å effektivisere hele organisasjonen.

Ser bemanningsspørsmålet ut til å være en utfordring for mange teknologiselskaper i dag?

«Det er den store nøtten akkurat nå, å kunne klatre når det er så vanskelig å finne talent. Markedet er tøft og spesielt i Tyskland. Det er også derfor vi investerer så mye i å bygge kultur og bygge en utfordrende kultur. Dette betyr at du får et tydelig mandat som ansatt og føler deg trygg på å ta avgjørelser på egen hånd. «

Hva betyr det?

«Hver enkelt medarbeider skal føle seg trygg på at de tar kloke avgjørelser i hverdagen som bidrar til daglig innovasjon i bedriften. Beslutninger som holder oss fremover hver dag. Det er en klar visjon, strategi og verdier for hvordan vi opptrer – med veldig klare KPIer og mål, sier Louise Barnekow og fortsetter.

«Vi kommer fra den samme hierarkiske strukturen som samfunnet i stor grad er bygget rundt. Men vi ønsker at ansatte skal føle seg forpliktet til å ta sine egne beslutninger slik at de kan komme ovenfra. «

Hvilke fordeler håper du det gir?

«Dette fører til at både ansatte får gjøre ting som utgjør en forskjell, og at de føler at de bygger Mynewsdesk. Det frigjør også ledelsens evne til å ta de beslutningene de faktisk jobber med. Det er bedre om 140 personer tar et skritt fremover enn om vi åtte i ledelsen gjør det».

– Vi ser nå at ansatte tar ansvar for å få ting gjort når de ser noe som ikke fungerer optimalt. Ikke vent på at sjefen skal gjøre det. «

Mynewsdesk forventer å vokse fra rundt 140 ansatte i dag til rundt 160 ansatte i år. Der det meste av ansettelsen vil skje i Tyskland.

Milo Pascall

"Lidenskapelig spiller. Venn av dyr overalt. Generell alkoholevangelist. Banebryter for sosiale medier. Zombie-nerd."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *