Helsestasjonene mener digital omsorg skaper unødvendig søkepress

Rennende nese eller kortvarig feber, dårlig søvn, og andre ting som normalt ikke har høy prioritet i helsestasjonen. Dette er eksempler på lidelser som underbygger økt søkepress ved helsestasjoner som tilbyr digital mottak.

SVT nyheter sendt en spørreundersøkelse til 500 tilfeldig utvalgte helsestasjoner over hele landet. Av disse svarte halvparten, 251.

Tre av fire konstaterer at muligheten for digitale besøk har skapt en økning i etterspørselen etter behandling for lettere plager og ifølge SVT opplever et stort flertall dette som et problem.

I et intervju med Morgonstudion av SVTsier Jesper Salén, TS-allmennlege ved et helsesenter drevet av Kry, at pasientene noen ganger har urimelige forventninger.

– Det er aspektet med været, at du har vært forkjølet en kort stund og trenger medisin, som vi ikke har mot forkjølelse. Men også ting som ikke er medisinske, for eksempel dårlige arbeidsmiljøer som har stresset en pasient, ting som vi leger ikke er opplært til å håndtere.

Det er mange pasienter som blir sett på som litt yngre som søker behandling på denne måten. Ifølge undersøkelsen er ungdom mellom 18 og 40 år de som gjentatte ganger viser et «problematisk søkemønster». Noen omsorgssentre beskriver pasientenes oppførsel som «shopping» blant helsepersonell til de får den omsorgen de ønsker.

Marina Tuutma, president for den svenske distriktsmedisinsk foreningen, sier at lavere terskler for å nå helsetjenester til slutt kan ekskludere pasienter som har størst behov for pleie, hvis helsesentre tildeler ressurser spesifikt til digital helsetjeneste.

– Det gjør at færre kan jobbe med fysisk assistanse, der de mest alvorlig syke vanligvis går, sier han til SVT.

Lakartidningen.se
(oppdatert 22.06.2023)

Milo Pascall

"Lidenskapelig spiller. Venn av dyr overalt. Generell alkoholevangelist. Banebryter for sosiale medier. Zombie-nerd."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *