Har du ikke lenger kontroll over følelsene dine i ferien? Spesialisten forklarte hvordan man skal oppføre seg og hvor man skal ringe ved ubehag

Høytiden er tradisjonelt forbundet med glede og munter stemning. Eksperter understreker imidlertid viktigheten av å ikke gi etter for miljøpress, men å akseptere de resulterende følelsene som de er. Tele2, sammen med Jaunimo linija i desember, oppfordrer dem til å snakke om emosjonell helse og deler råd fra en psykolog for å hjelpe dem å ta vare på seg selv i disse stressende tidene.

Mykolas Kriščiūnas, psykolog og leder av Kaunas-grenen til Jaunimo linija, forklarer at alle følelser er naturlige og skaper vår individualitet. Ifølge spesialisten er det umulig å kontrollere når og hvilke følelser som vil besøke oss, men vi kan bestemme hva vi skal gjøre med dem.

«Følelser viser hvordan vi reagerer på verden, hva vi liker eller misliker, hver har sin egen mening. I høytiden kan følelsene bli enda mer intense, kontrast til andre mennesker kan dukke opp, for eksempel hvis de rundt deg er glade og du er engstelig eller trist. Det skal forstås at de tyngste følelsene før jul er naturlige og akseptable, påpeker han.

Ifølge spesialisten, ved å hele tiden overbevise oss selv og andre om at vi ikke går gjennom vanskeligere opplevelser, vil vi bare skade oss selv. M. Kriščiūnas deler tips og råd om hvordan du kan bli venner med alle følelser og håndtere dem lettere:

1. Nevn følelsene dine. I Litauen er det vanlig å beskrive ens tilstand med tre ord: god, dårlig eller normal. Når vi går dypere inn, lærer vi at det er dusinvis eller til og med hundrevis av følelser. Det kan være vanskelig å finne ut nøyaktig hva du skal føle med det første fordi vi ikke er vant til å gjøre det. Uten å vite hvordan vi har det, vet vi ikke hva vi skal gjøre videre.

Derfor er det verdt å begynne å overvåke tilstanden vår: ved å navngi følelsene kan vi oppdage og prøve å eliminere kilden som forårsaket dem eller endre holdningen vår. Det er mange måter å navngi følelser på, det er viktig å finne den mest akseptable: fylle ut en følelsesdagbok, uttrykke følelsene dine høyt eller snakke med en betrodd venn.

2. Kommuniser med mennesker. Det er uvanlig for mange å snakke om følelser selv med sine nærmeste. Det krever engasjement og hardt arbeid, så start med et trygt miljø, med folk du stoler på.

Å snakke lar oss finne forskjellige måter å gjenkjenne følelser på, og hjelper også den andre personen til å navngi spesifikke følelser. Samtalen hjelper deg å forstå at du ikke er alene på denne måten, så å dele følelsene dine med andre gjør det lettere å akseptere tilstanden din.

3. Ikke del følelser. Ved å sortere følelser i positive og negative, skaper vi en rekke hindringer for oss selv og definerer hvilke opplevelser vi ikke kan eller bør ha.

Følelser sender et visst signal, den ene kan forårsake mer glede, den andre mer sinne, men de er alle veldig naturlige. Det er viktig å huske at det å akseptere følelser naturlig hver gang ikke er en veldig lett oppgave. Men ved å kjenne oss selv bedre, ha disse verktøyene og forstå at vi føler det vi føler, kan vi velge selv hvordan vi skal håndtere følelsene som oppstår.

Det er strengt forbudt å bruke informasjonen publisert av DELFI på andre nettsteder, i media eller andre steder eller å distribuere vårt materiale i noen form uten samtykke, og hvis samtykke er innhentet, må DELFI oppgis som kilde.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.