Sjekk ut bildene av skipsbrannen i klippet ovenfor.
Lasten til Almirante Storni-skipet har brent siden forrige lørdag, en brann som umiddelbart viste seg å være svært vanskelig å slukke. Skip fra ulike myndigheter og andre aktører deltok i flere dager, og onsdag kveld ble to norske skip med, som de nå håper kan gi avlastning til Kystvaktens brannmannskaper.
– Disse norske skipene har utmerket vannkapasitet, så vi får se om større vannkapasitet lykkes over tid, sa Erik Österlund, sjef for Kystvaktens kommandosentral, til TT.
Hard vind
Kraftig vind – periodevis oppover 17 meter i sekundet, som gir høyvann ved høyvann – vanskeliggjør ikke bare slokkearbeidet, men skader også personell. I tillegg er skipene frosset av vann, kulde og vind.
Erik Österlund sier norske skip vil legge til rette for service og mannskapsskifte på de to store kystvaktskipene Poseidon og Triton.
– Men stort sett skal de utfylle enhetene våre, sier han.
Diffusjonsrisiko
Onsdag kom det en alarmerende melding om bekymringsfull varmespredning i lasten. Ifølge Kystvakten kan dette tyde på at brannen kan bevege seg og spre seg. Transportstyrelsen har tidligere uttalt at de ikke ønsker at et brennende, rykende skip skal taues inn til havn.
Tanken var å taue Almirante Storni til Skandiahamnen i Gøteborg når brannen nesten er slukket. Men Kystvakten mener nå at Almirante Storni bør komme seg til kai så fort som mulig, eller i det minste et sted innover landet med le og mindre sjø.
Onsdag fant det intense samtaler mellom de ulike partene: rederiet, det svenske transportverket, kystvakten og havnen om overføringen. Men så langt er det ikke tatt noen avgjørelse.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»