Forskning: Unge mennesker leser mer gjennom historier i spill

Ved å tilby ekstra lesefortellinger med spill, vil ungdom lese mer. Det er resultatet av en pilot av Lesestiftelsen med mål om å bringe flere unge nærmere bøker.

Forfatterne Ronald Giphart og Margje Woodrow skrev historier som var inspirert av det populære Assassin’s Creed Valhalla-spillet. Unge mennesker kan laste dem ned via en spesiell app. Dette skjedde over 75 000 ganger under piloten. Historier støttes av ekstra grafikk, lydeffekter og videosnutter.

Fire av ti unge sier at etter å ha lest disse spesifikke historiene blir de oppfordret til å lese flere andre bøker. 34 % av ungdommene tror også de kommer til å lese flere papirbøker.

90 prosent positive

Historiene i appen ble vurdert veldig bra. Mer enn 90 prosent av leserne sier de er positive til historier. De fleste av de intervjuede ungdommene sier at de vil lese denne typen historier oftere hvis de tilbyr mer.

Eksperimentet var et samarbeid mellom lesekoalisjon, en rekke organisasjoner som søker å fremme lesing i Nederland, og spillutvikleren Ubisoft.

Det gikk over forventningene

«Resultatene overgår mine forventninger,» sier CPNB Book Umbrella Director Eveline Aendekerk. «Å forene lekens og litteraturens verdener i en slik enestående skala krevde mye mot på alle kanter, ettersom interesser ser ut til å være motstridende: kampen om ungdommens oppmerksomhet. Men alle involverte trodde på målet. høyere: unge mennesker som lar dem oppleve mindre og mindre lesing i sin egen opplevelse av at lesing gir glede.»

Reading Coalition og Ubisoft undersøker nå hvordan de skal følge opp Readification-piloten. Det undersøkes også om historiene kunne vært kortere, slik at flere unge får en hyggelig leseopplevelse. Det vurderes også om en lignende pilot kan gjøres med andre spill også.

Danny Simonds

"Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.