For eksempel kan spill være nyttige i historietimene på skolen | Teknologi

Spillet er morsomt, men det kan også være veldig lærerikt. For eksempel i historietimene på skolen, hvor du plutselig kan vandre rundt i 800-tallets England og Norge gjennom et spill eller snakke med gamle konger.




På den pedagogiske Discovery Tour of Assassin’s Creed Valhalla gå rundt i et middelalderkloster og etter hvert lære hva en «mannjafnadr» er. Det høres kanskje absurd ut, men å få kunnskap ved å spille videospill er ikke lenger uvanlig. Og når dagen er unnagjort, er sjansen stor for at en god del elever fortsetter å spille hjemme.

Dette reiser selvsagt også spørsmål. Er disse spillene for eksempel nøyaktige nok? Og hva skjer når unge spiller historiske spill utelukkende for moro skyld? Arkeolog og spillforsker Angus Mol ved Universitetet i Leiden studerer hvordan fortiden er representert av skaperne av et spill og hvordan vi spillere håndterer det.

Romancraft

Ifølge Mol var det allerede slått fast at vi kan lære ting ved å spille. Oregon Trail pedagogisk spill fra 1970-tallet er et av de eldste eksemplene: i det opplever spilleren hvordan det var å reise fra Øst- til Vest-Amerika i 1848 som en pioner. Det må gjøres valg som samsvarer med de faktiske forholdene på en slik reise.

Mol er selv med på å skape interaktive opplevelser gjennom VALUE-stiftelsen, hvor du for eksempel lærer om antikken. For eksempel organiserer de hendelser der romerske filer gjenskapes i spillet Minecraft. Selv barn kan delta i dette «romerske håndverket».

Teksten fortsetter under prissammenligningen.


Assassin’s Creed som lærer

Det er imidlertid ikke slik at vi bare kan lære noe av spill laget for utdanning. Takket være samspillet lærer du alt, selv når en historietime ikke er hovedmålet.

«Jeg hører ofte historier om folk som f.eks. Assassin’s Creed de spilte, og så kjenner de plutselig veien i en by som Firenze. De kan til og med forklare monumentene for familien når de er på ferie der, sier Mol.

Ofte bare den ene siden godt synlig

Det er viktig å innse at de er de mest overbevisende delene av historien som ofte ender opp i videospill. Mol trekker frem det nye som eksempel Age of Empires IV, hvor spillere kan gjenskape historiske kamper.

,, Det vi må huske er at denne typen spill bare viser en del av fortiden. I dette tilfellet er det militærhistorie der sivile kun spiller en liten birolle. Selvfølgelig gir dette ikke et fullstendig bilde av livet på den tiden.»

I tillegg påpeker Mol at et slikt stykke historie ofte er farget av spillets skaper. Nevn som eksempel Sivilisasjon-spill, der spillere kan velge en eldgammel sivilisasjon og deretter bygge et imperium. Det haster med å utvide, vektleggingen av teknologisk utvikling og behovet for å nå et mål er tegn på et sterkt vestlig perspektiv.

Kvinnelig soldat fra andre verdenskrig

Mol ser at det er et økende fokus på en nøyaktig fremstilling av fortiden. Mange utviklere antar historikere, noe som ofte vektlegges i markedsføringskampanjer. Historie blir et kvalitetsmerke for spill.

Dette fører noen ganger til heftige diskusjoner, for eksempel når Battlefield V kom ut i 2018: ,, Da det ble oppdaget at man i det spillet også kunne spille for første gang som kvinnelig soldat fra andre verdenskrig, ble mange sinte for det.

Men selv spill som stempler seg selv som «ultrarealistiske» er ikke alltid rettferdige. I spillet Kingdom Come Liberation, satt i middelalderen, for eksempel, vises bare karakterer med lys hud. Selv om produsentene kaller det nøyaktig, påpeker Mol at folk med mørkere hudtyper virkelig bodde i den regionen og på den tiden.

Bli med i diskusjonene

Viktigere enn om noe er riktig eller ikke, er at spillerne er klar over disse begrensningene. Og dette gjelder spesielt den yngre generasjonen.

Mol mener verdien av dataspill først og fremst ligger i å åpne diskusjonen. «Ved å spille opplever du fortiden, som du så kan utdype med en lærer».


Regina Becker

"Typisk alkoholutøver. Subtilt sjarmerende sosiale medier-elsker. Freelance zombie-forsker. Popkultur-banebryter."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *