Finansielle teknologier i utdanning: hvordan oppdage og utvikle unge talenter?

Partnerskap mellom næringsliv og opplæring

I de senere år fintech sektor i Litauen vokste raskt. Tidligere i år var det 230 fintech-selskaper som opererte i Litauen, og leverte finansielle tjenester til sine kunder på en moderne måte. Disse tallene viser at forbrukerne liker og trenger nye tjenester, noe som har ført til dette fintech selskaper for å utvide teamene.

Som hevdet av lisensen fintech Vaiva Amulė, leder av foreningen som forener Fintech-selskapene HUB LT, og bidrar til å skape et investeringsmiljø som bidrar til innovasjon og sysselsetting i Litauen, i 2018-2021. antall ansatte ansatt nesten doblet seg. I løpet av kort tid har det dukket opp mange nye selskaper på markedet som leverer finansielle tjenester som er uatskillelige fra forebygging av hvitvasking, så intervjuobjektet bemerker at det er stor etterspørsel etter fagfolk for å forebygge hvitvasking.

V. Amulì sier å utdanne fintech høyere utdanning støtter aktivt de unge talentene som trengs i sektoren. Det er imidlertid et problem med tid brukt på å utvikle en ny læreplan og forberede studentene på den. For å forkorte denne prosessen fintech Bedriftsrepresentanter, som fungerer som arbeidspartnere, holder foredrag, deler de siste markedstrendene, bidrar aktivt til utvikling av studieprogrammer, inviterer studenter til praksisplasser, oppretter registrerte stipend.



Vaiva Amulë

© Personlig arkiv

Talenter utvikles også gjennom intern opplæring for ansatte, som oppfordres til å ta internasjonale sertifiseringer, delta på arrangementer og dermed utdype kunnskapen. «Så kom det bare til vår oppmerksomhet. Jo mer vi snakker om det fintech selskaper som lykkes med å utvikle sin virksomhet i Europa, vil flere mennesker ønske å være en del av industrien. i Litauen fintech Det vokser med suksess, så jeg tror antallet mennesker som ønsker å jobbe i denne bransjen vil øke hvert år, sier han. fintech Ekspert.

Konstant utvikling av talent

Vi vil sannsynligvis ikke finne et selskap, industri eller annen sektor hvis ledere i Litauen eller andre land kan si at de alltid har en veldig talentfull og motivert medarbeider. Imidlertid ifølge Kaunas University of Technology (KTU), dekan ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Assoc. dr. Bronë Narkevičienė, fintech ettersom industrien utvikler seg raskt, er mangelen på talentfulle arbeidere spesielt uttalt.

«Svaret på spørsmålet om hvordan oppdage og vokse nye talenter fra skolebenken er verdt en million. Forskningen hans utføres av forskningssentre ved forskjellige universiteter, forskjellige ikke-statlige og private organisasjoner rundt om i verden. Ikke bare Litauen står overfor denne utfordringen, sier Assoc. dr. Bronë Narkevičienė.


Fintech

Fintech

I følge samtalepartneren, hvis vi ønsker at Litauen skal være et land med en svært kvalifisert arbeidsstyrke, er det nødvendig å utvikle talent konsekvent. Det burde ha startet i barnehagen og i familien. «De beste resultatene kan oppnås hvis samfunnet forstår sin rolle i utdanningen til den yngre generasjonen. Prosessene som finner sted i allmennutdanning og høyere utdanningsinstitusjoner, er på den ene siden en refleksjon av samfunnets verdier og, på den ene siden, «andre bestemmer de dens fremgang og utvikling. Det er feil å tro at et ledd i utdanningssystemet kan skape positiv og bærekraftig endring i livet til staten og samfunnet. Hvis endringen er fragmentert, resultatet vil bli fragmentert», sier rektoren.

Det er viktig å frigjøre potensialet

dok. dr. B. Narkevičienė uttaler at den økende oppmerksomheten rundt utdanning av høyt begavede barn og unge har vært observert i Litauen i et par tiår, og i USA og Vest-Europa har denne trenden vært tydelig i mye lenger tid. Litauiske høyere utdanningsinstitusjoner ser også etter talentfulle, vellykkede fremtidige studenter. For å bidra til ungdommenes suksess, har universitetene først og fremst som mål å sikre at studenten velger en studieretning tilpasset hans eller hennes ferdigheter, holdninger og interesser og har tilstrekkelig kunnskap, selvstendig næringsdrivende ferdigheter og motivasjon til å utvikle seg.

«Hvis talent skal dukke opp innen finansteknologi, så bør vi snakke om unge mennesker som er interessert i og elsker matematikk og informatikk. Derfor for å øke antallet talentfulle mennesker. fintech fokus bør være på elevenes matematiske utdanning. Bare slik kan det forventes at det blir flere studenter ved universitetene som vil velge studieprogram som krever matematisk forberedelse”.


Finansielle teknologier i utdanning: hvordan oppdage og utvikle unge talenter?

© KTU-bilde

Intervjuobjektet deler eksempler, som årlige matematikk- og fysikkkonkurranser for studenter og etablering av et etterutdanningsprogram ved universitetet. fintech stipendprogram for de beste studentene. Det er også etablert et videregående studium i hovedfaget finansmatematikk, hvis nyutdannede er spesielt velkomne i bedrifter.

Pasak doc. dr. B. Narkevičienė, for at Litauen skal være et økonomisk sterkt land, må vi legge forholdene til rette for at folk kan avsløre potensialet sitt og gjøre det om til viktige prestasjoner. «Begrunnelsen er: en konkurransedyktig økonomi er en kunnskapsbasert økonomi med høy verdiøkning. Den består i stor grad av høyt kvalifiserte jobber som krever menneskelig kapital med riktig kompetanse – mennesker som har avslørt potensialet sitt. høy merverdi med betydelig vekstpotensial inkluderer: fintech. Derfor er det viktig for Litauen og alle dets innbyggere å dyrke denne sektoren og talentene den trenger.

Bestillingsnummer: PT_88495573

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *