Elbiler: – Lexus kutter flytende drivstoff

Prøv et proffmedlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende tingene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Som det første bilmerket i Norge sa Lexus takk og farvel til dieselbiler i 2011. Siden den gang har de hatt suksess hovedsakelig med SUV-modeller, som Lexus NX, RX og noen andre modeller.

Nå tar de en tøffere avgjørelse og sier at de fra 1. januar 2024 kun skal selge nullutslippsbiler, som foreløpig betyr batteri-elbiler.

I praksis betyr det at Lexus kun vil tilby Lexus UX 300e og den nye RZ 450e. Førstnevnte er en bil som deler plattform med de fossildrevne versjonene, men RZ 450e er bygget på e-TNGA-plattformen, som er en dedikert plattform for elbiler.

De forbyr bensin- og dieselbiler



Lexus UX 300e er nå tilgjengelig i en kraftig oppdatert versjon, med det som foreløpig er den lengste rekkevidden i Toyota-gruppen. RZ 450e har også kommet på markedet så langt, noe som vil friste kunder som er på jakt etter en premiumbil, som ikke nødvendigvis står parkert i hver oppkjørsel.

VARER LENGST: Lexus UX 300e er den bilen i gruppen som varer lengst.  Foto: Fred Magne Skillebæk

VARER LENGST: Lexus UX 300e er den bilen i gruppen som varer lengst. Foto: Fred Magne Skillebæk

Vis mer

– Vi måtte vri og snu med Lexus-systemet, men de forsto også at det norske markedet er veldig forskjellig fra resten av Europa, sier Jan Christian Holm, leder for Lexus i Norge.

At Lexus har skapt en vekst her i landet på 15,5 % og det med de to nye modellene UX og RZ som verktøy viser at de nok tenker rett.

At Toyota-konsernet nå har tatt batteri-elbiler på alvor og satser fullt og helt på å utvikle teknologi som favoriserer elbiler, bidrar også til at Lexus Norge nå kan ta dette valget.

Har du sett dette?

Bli med oss ​​på vår første test av en bil uten styrestativ, bare kabler. Lexus RZ 450e blir den første bilen i verden utstyrt med dette systemet.
Vis mer

– Senere i oktober vil Lexus presentere konseptbiler av neste generasjon elbiler, biler som vil tilfredsstille norske kunder i årene som kommer, fortsetter Holm og legger til at de må jobbe videre for å ha de mest fornøyde kundene i bransjen.

Målet hans er at merket skal vinne AutoIndex-kundeundersøkelsen i tolv år på rad, og han drømmer om intet mindre for neste år.

Xpeng G9 i den store testen: - Terningkast 6

Xpeng G9 i den store testen: – Terningkast 6



– Vi er utrolig stolte over den lange og uavbrutt-rekka av seire i denne prestisjetunge kundetilfredshetsundersøkelsen, som sier sitt om kvaliteten på bilene våre og erfaring med å ha med forhandlere å gjøre, sier Holm.

Piotr Pawlak er administrerende direktør i Toyota Norge AS, som også importerer Lexus. Også han er tydelig i talen.

BESTEMT: Konsernsjef Piotr Pawlak (TV) og Norsk Lexus-sjef Jan Christian Holm.  Dere begge er nå klare til å ofre de fossile versjonene og kun gå elektriske.  Foto: Espen Olsen

BESTEMT: Konsernsjef Piotr Pawlak (TV) og Norsk Lexus-sjef Jan Christian Holm. Dere begge er nå klare til å ofre de fossile versjonene og kun gå elektriske. Foto: Espen Olsen
Vis mer

– Det norske bilmarkedet har utviklet seg over tid og vi ser at premiumbilkjøpere i stor grad foretrekker elbiler. Vi vil bidra ytterligere til denne endringen ved å foredle modellporteføljen vår til kun å bestå av helelektriske biler, sier Pawlak.

Det gjenstår derfor å se hvor lang tid det tar før Toyota også melder at de går over kun til elbiler. Inntil da har de fortsatt modeller i porteføljen som ikke blir eliminert på en stund, men bare de siste dagene har de også sagt nei til nye modeller som den nye versjonen av Toyota Prius og plug-in hybrid-versjonen av C -HR. Så tiden vil vise hvor snart Toyota kan følge Lexus i gjenkjennelse.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *