Den kinesiske elbilprodusenten NIO ønsker å produsere i Polen

En kinesisk elbilprodusent søker etter en person i Warszawa som skal stå for forberedelsene til byggingen av en bilfabrikk – får vi vite av Linkedin. Overraskelse? Markedsundersøkelser? Egentlig ikke: Den kinesiske produsenten har utført lignende aktiviteter i andre europeiske land i flere måneder, inkludert Tyskland og Nederland. NIO har startet sin virksomhet på det europeiske markedet – og det burde ikke komme som noen overraskelse – i kontinentets mest elektrifiserte land, Norge. Merkets bilutstillingsrom åpnet i Oslo 1. oktober: ES8 luksus-SUV ble i første omgang lansert.

NIO – om 3 år fra idé til industri

Selskapet ble grunnlagt sent i 2014 av en kinesisk forretningsmann William Li, og etter to år ble prototypen av en elektrisk drevet sportsbil vist. I 2017 ble en stor SUV kalt ES8 laget for masseproduksjon, og andre modeller fulgte kort tid etter. Etter tennerplagene begynte salget å akselerere. 1. mai 2021 annonserte selskapet på sine nettsider: «Til tross for halvledertilgangsproblemer, som også påvirker oss, leverte vi 7.102 biler til kunder per april 2021, en økning på 125 prosent. For året før. Totalt har vi leverte 102 803 kjøretøy.” I begynnelsen av november ble det rapportert om totalt 145 703 kjøretøy levert til kunder, selv om produksjonen på grunn av problemer med tilgang til elektronikk gikk ned.

25. november 2021 ble det rapportert at NIO hadde signert avtale med Shell om samarbeid om bygging av lade- og batteribyttestasjoner.

NIOs raske batteribyttetjeneste til kunder er allerede i drift i Kina, som består i å raskt bytte ut et dødt batteri med et ladet, noe som ikke tar mer tid enn å fylle drivstoff på en forbrenningsbil.

NIO – blir det en fabrikk i Polen?


Foto: NIO

NIO SUV-familien

Den kinesiske produsenten uttaler åpent at dens største problem foreløpig er begrenset produksjonskapasitet og har i likhet med andre «elektriske» produsenter, inkludert Tesla, til hensikt å handle globalt for på sikt å produsere biler rundt om i verden. Annonsen som legges ut på Linkedin (foreløpig inaktiv) kan derfor være mer enn en spesifikk type merkevarepromotering – om mulig vil selskapet også «lande» på det polske markedet. Visst, år må gå fra planene om å bygge en fabrikk til realiseringen av en idé, men den kinesiske oppstarten viser at tiden «fra idé til industri» kan være veldig kort.

NIO kunngjøring

Foto: LinkedIn

NIO kunngjøring

Felicia Webb

"Henivne zombieforsker. Uhelbredelig matspesialist. Lidenskapelig nettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.