Luleå Business Awards Årets merkevare tildeles bedriften eller firmaet som har jobbet på en verdensorientert og kommunikativ måte for å bygge en merkevare som har vakt nasjonal og gjerne internasjonal oppmerksomhet. Prisen er i hovedsak knyttet til næringslivet, men kan også tildeles en kulturell eller idrettslig aktivitet som har stor betydning for regionens attraktivitet. Prisen deles ut på gallaen i regi av Luleå Business Region med Norr Media som partner for arrangementet.
Sponsor er Sparbanken nord og jurypresident Erika Mattsson.
Kandidatene:
Bastard burgere
Nominasjon: «Bastard Burgers ble grunnlagt i 2016 av fem venner fra Luleå. Fem år senere har selskapet en omsetning på > SEK 500 millioner, fordelt på > 50 restauranter i tre markeder i Sverige, Norge og USA. Bastard Burgers er nominert for hans reise inn i merkevaren og for Bastards de levde De har mer selvtillit enn noen gang og signerte en partnerskapsavtale med BRIS, ungdomsaktivitetene til Luleå Basketball og tok skateboardturneringene på turné over hele Sverige. kombinasjon av tøff holdning, hip hop og inkluderende ydmykhet gjennomsyrer selskapet og resultatet er en merkevare som er kjent, respektert og verdsatt for sin gode mat og sine handlinger i hele Sverige.»
Coop Norrbotten
Utnevnelse: «Coop Norrbotten har de siste årene styrket sin tydelige Norrbotten merkevareprofil og etablert seg som en lokal matkjede, med identitet i Norrbottens natur og kultur og med lokalt dyrkede og produserte råvarer. Coop Norrbotten er oppkalt etter å forenkle Shopping Selskapet er en av Sveriges største matvarekjeder og folket i dagligvarebutikken Norrbotten, der den beskytter lokalt hentet mat, blant annet ved å investere i unge storfekjøttprodusenter.
Niemi Bil
Nominasjon: «Niemi Bil ble grunnlagt i 2006 og Roger Niemi ønsket å beholde følelsen av en liten familiebedrift selv ettersom selskapet vokste. Niemi Bil ble navngitt fordi det har vokst til en sterk merkevare og er i dag den største forhandleren. Skandinaviske Mazda og tilby sine kunder høy kvalitet I bilutstillingslokaler er det nøye utvalgte modeller fra produsenter som har lang erfaring innen transport og vedlikehold.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»