Bolteksperiment: 60 % nektet å reise med bil etter å ha mottatt en melding om en scooter i nærheten

Du bestiller reise med bil, men får tilbud om å tilbakelegge kort avstand med el-scooter. Beboere i 10 europeiske byer, som ved et uhell deltok i Bolts pilotprogram, Europas største scooterutleieplattform, sto overfor et så uventet valg, heter det i rapporten.

Det viste seg at selv 60 prosent. Passasjerer som fikk beskjeden i appen begynte å endre reisevanene sine og valgte elektriske sparkesykler mindre enn 300 meter unna.

I fjor ble tilfeldig utvalgte Bolt-kunder som bestilte skyttelservice for en strekning på under 3 kilometer til Stockholm, Oslo, Gøteborg, Lisboa, Krakow, Madrid, Bordeaux, Brno, Ostrava og Valletta delt inn i to forskningsgrupper. For en av dem ble det sendt tips hit for å velge en annen reisemåte. Transportøkonomisk institutt konkluderte etter å ha analysert dataene og sammenlignet de to gruppene passasjerer med at det var det elementære insentivet som førte til atferdsendringen.

Ifølge Eimantas Balta, Bolts leder for utvikling av elektriske scootere i Litauen, er resultatene forutsigbare, ettersom reisevaner over hele Europa virkelig krever store endringer. For eksempel er de fleste bilreiser i både Litauen og andre land kortere enn 5 kilometer og 25 % kortere. mindre enn 3 kilometer på Bolt-plattformen.

«Hvis vi konverterer denne mengden reise til utslipp, vil vi se hvilken enorm endring det kan være. Det er enda mer interessant at bare inerte vaner skiller oss ut, at folk flest har en tendens til å slutte,» sier E. Balta i en presse. utgivelse.

Ifølge Bolt slipper en elektrisk sparkesykkel ut tre ganger mindre CO2 enn en bil i gjennomsnitt.

Forskerne påpekte også at i byer med en velutviklet elektrisk scooterinfrastruktur har appens insentiver til å erstatte bilen med en scooter betydelig økt bruken av sistnevnte. I Lisboa, for eksempel, en rekordvekst på 210 %.

«Litauiske byer er intet unntak, der reisene er enda kortere og infrastrukturen til elektriske scootere ikke akkurat er dårlig. Vi vet at det stadig økende antallet scooterturer ikke bare bestemmes av prisen og bekvemmeligheten av tjenesten, men også av en mer ansvarlig tilnærming til byen vår og hele planeten”, observerer E. Balta.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.